Dia Internacional del Voluntariat

Els voluntaris, un moviment imparable disposats a seguir canviant el món

Les Càritas Diocesanes amb seu a Catalunya, com a organitzacions de voluntariat, han volgut elaborar un manifest en motiu del Dia Internacional del Voluntariat, per reivindicar el paper de tots els voluntaris com a motors del canvi social impulsat pel compromís gratuït i la solidaritat.
Aquest és el text del manifest:
MANIFEST EN EL DIA INTERNACIONAL DEL VOLUNTARIAT 2018

Voluntaris i voluntàries, en aquest dia Internacional del Voluntariat rebeu de part de totes les persones que formem Càritas, el nostre agraïment  més entranyable!

Enmig d’una realitat social on els valors com la gratuïtat són engolits voraçment i les bones voluntats aniquilades de forma immediata pels valors i la voluntat del capital; el vostre compromís i els vostres valors es mantenen ferms i tremolosos. Són l’esperança per a tothom en la nostra Casa Comuna.

Gràcies per no mostrar indiferència davant de la pobresa, la desigualtat i l’exclusió social, per sobreposar-vos a les vostres pors i per seguir sortint amb coratge a l’encontre dels germans a les parròquies, a les vostres comunitats, en els vostres barris, en els projectes de les diferents Càritas.

Gràcies per treure importància als vostres propis dolors, per deixar-vos commoure per les històries de vida dels més febles i per les llàgrimes vessades davant del sofriment aliè, sovint injust.

Més enllà de les vostres conviccions personals i de les vostres bones intencions, gràcies per exercir la vostra responsabilitat amb les persones més pobres i fràgils com un deure d’amor rigorós que enteneu que cal practicar en xarxa i en diàleg permanents. Gràcies perquè la vostra voluntat és una bona voluntat, per exercir-la amb responsabilitat i amb formació progressives, pel vostre compromís, per deixar-vos interpel·lar pels germans que acolliu, fins i tot els dies que no teniu ganes d’enfrontar tantes preguntes!

Gràcies i que la Gràcia sigui  sempre amb vosaltres.
Gràcies colla de persones discretes i anònimes que sortiu, sortiu i  torneu a sortir per recórrer els camins més costeruts del món i fer costat a la persona abatuda per un procés d’exclusió social, per anar amb un somriure afable a l’encontre de qui no troba enlloc la falda de la mare.

Gràcies perquè teniu clar qui són les persones preferides del Senyor de la nostra Casa Comuna. Qui són i per què. I voldríeu formar part de la colla dels seus preferits i preferides. Sovint amb recança  perquè…,  això de ser pobre és una cosa…però ser exclòs, “descartat” -com denuncia el Papa Francesc- ja n’és una altra, oi?
Gràcies avui perquè cada dia, i dia a dia, sabeu copsar el sofriment i la tendresa, preneu partit amb un fort sentit del deure, de la responsabilitat i el vostre fer ens omple d’esperança.

Càritas, una organització de voluntaris
El voluntariat a Càritas respon a uns trets d’identitat, que poden resumir-se en aquests eixos:

• Compromès, que creu en el canvi social cap a una societat més justa.
  • Actiu, que aporta a la societat no només des de les tasques realitzades, sinó també des de les actituds expressades.
  • Capaç d’organitzar-se i participar des de respostes col·lectives davant l’individualisme preponderant.
  • Coherent des de l’acció realitzada i que des d’aquí creix com a persona i com a cristià.
  • Un voluntariat que plasma, a través de la seva participació, uns valors com la solidaritat, la gratuïtat, la igualtat …
  • Amb disponibilitat per a l’acció i per a la formació, superant la barrera de la bona voluntat i promovent una acció de qualitat.
  • En procés, amb motivacions molt diferents, que es va fent dia a dia per mitjà de la tasca, la formació i l’acompanyament.

L’acció de Càritas a l’estat no seria possible sense el treball compromès i gratuït dels voluntaris, que constitueixen el 94% dels recursos humans de tota la Confederació.

L’aportació que fan a les 70 Càritas Diocesanes de tots al país un total de 84.000 voluntaris i més de 5.000 treballadors remunerats fa possible oferir oportunitats de vides digna a més de 3 milions de persones vulnerables i en situació d’exclusió social a les quals s’ha acompanyat durant l’últim any dins i fora d’Espanya.
En els últims cinc any, el nombre de persones voluntàries vinculades a Càritas ha augmentat el 7,6% (gairebé 6.000 persones).
Gràcies a tots ells pel seu compromís!