Declaració de Càritas Europa amb motiu del Día Mundial de la Justícia Social

Càritas Europa reclama dignitat i drets per a tots els treballadors migrants a la UE.

Amb motiu del Dia Mundial de la Justícia Social, que se celebra avui 20 de febrer, i amb vista a les pròximes negociacions intergovernamentals sobre el Pacte Mundial sobre Migració (GCM), Càritas Europa fa una crida a la Unió Europea i a tots els Governs europeus perquè fomentin una Europa incloent que garanteixi unes condicions laborals dignes per a tots els treballadors migrants, inclosos els que es troben en una situació irregular. Els treballadors migrants contribueixen de forma notable a les nostres societats i les nostres economies, però és hora que també respectem la seva dignitat i reconeguem els seus drets.

“Vaig treballar a Bèlgica per a una empresa de construcció. Jo era irregular. No tenia cap document, així que li tenia por a la policia. L’ocupador gairebé mai va pagar el meu salari. La meva dona i jo estàvem amagats, de vegades no teníem res per menjar i teníem problemes per pagar el lloguer “, explica Gabriel, un immigrant del Brasil que treballa a Bèlgica i el testimoni del qual ha estat recollit per Càritas Bèlgica.

Els treballadors migrants s’han convertit en la pedra angular de les nostres societats. Mantenen les nostres economies, particularment en sectors bàsics, com l’agricultura i la neteja. Els treballadors migrants fan que les nostres societats siguin més diverses i multiculturals, i contribueixen a mantenir saludables els nostres sistemes de benestar. Si bé valorem als treballadors migrants per la seva feina, poques vegades ens assegurem que es garanteixin i facin complir els seus drets com a treballadors i com a éssers humans. Els treballadors migrants, especialment aquells en situació irregular, són especialment vulnerables a l’explotació laboral. Poden estar en mà d’agències de contractació dubtoses, que exigeixen tarifes de contractació exorbitants, o queden atrapats en els nivells més baixos del mercat laboral, on els estàndards de treball són inexistents o no s’apliquen. Tement la detecció o les represàlies, o no tenint suficient coneixement sobre els seus drets, molts treballadors migrants irregulars sovint són incapaços de buscar una solució legal a la seva situació.

“En els últims anys, la UE i els seus Estats membres han prioritzat cada vegada més el control i la repressió migratòria en detriment d’una política integral de migració laboral. A Caritas, creiem que els drets dels treballadors migrants, inclosos els dels migrants irregulars, s’haurien de garantir i aplicar-se, perquè això garanteix que els drets i la dignitat de tots en la societat es respectin plenament “, assenyala Shannon Pfohman, directora d’Incidència Política de Càritas Europa.

Aquesta setmana, els Estats debaten a la seu de les Nacions Unides a Nova York el primer esborrany del Pacte Mundial sobre Migració (GCM), un acord pioner dissenyat per millorar la governança global de la migració. El GCM s’inspira en l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible i, entre altres, en els Objectius de Desenvolupament Sostenible sobre migració segura i drets laborals. Aquesta és una oportunitat perquè els governs europeus reafirmin i reforcin el seu compromís de protegir els drets de tots els treballadors migrants, salvaguardar les condicions que garanteixen el treball decent i establir les bases per al desenvolupament d’una política de migració laboral més integral que redueixi la incidència tant de la migració irregular com del tràfic de persones a Europa.