Aula Jove de Càritas a Viladecans

L’Aula Jove de Càritas una realitat amb el suport de Càritas de Viladecans i del programa proinfància de la Caixa

Des de Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat i gràcies a l’experiència d’anys donant suport a les famílies, es va observar,  que degut a l’actual horari dels instituts  d’educació secundària públics, hi havia un buit que pel moment no s’estava cobrint, o si més no,  no en el grau que la necessitat demanava.

Es va veure, que estem treballant amb famílies, a les quals se les ajuda amb beques de menjador pels seus fills durant l’etapa d’educació primària i de sobte, es troben amb uns fills (que encara no son adults), que surten a les 14:30 de l’institut, que ells estan o no a casa, però que en tot cas no els poden atendre i a més a més sense cap ajuda per l’alimentació d’aquests menors, que fins fa uns mesos sí que tenien. Sembla un incoherència més del sistema i una dificultat més a afegir a aquesta etapa prou complexa per les famílies com es l’adolescència i en famílies i menors que sovint estan en una situació de vulnerabilitat important.

Va ser aquest “buit” el que ens va fer començar a pensar sobre què podíem fer com a Càritas per donar suport a aquests menors i als seus pares, no tant sols en l’alimentació dels fills, sinó anar més enllà i poder fer una tasca de prevenció i suport tant a nivell educatiu, maduratiu, com personal d’aquest adolescents.

Així va néixer l’Aula Jove de Càritas; primer com a prova pilot i actualment consolidant-se a Viladecans, gràcies a la iniciativa de la Càritas Interparroquial i al suport del programa proinfància de la Caixa, i millorant a través de la posada en pràctica i el treball conjunt amb aquest nois i noies i les seves famílies.

El servei comença en el moment que el noi o noia surt de l’institut a les 14:30h. És quan un educador els espera per dinar amb ells i alhora aprofitar aquest espai distés per comentar com ha anat el dia i xerrar una estona, des d’un context més informal. Seguidament i fins les 18h de la tarda, durant tots els dies tret dels divendres i caps de setmana, aquests adolescents gaudeixen d’un suport que es materialitza en 3 activitats centrals: una seria, l’estona que fan deures, que se’ls ajuda a organitzar l’agenda, preparar exàmens … i tot el que impliquen les tasques escolars; un altre moment, seria en el que poden fer una mica d’esport, jugar un partidet, fer equip, riure una estona, fer exercici físic; i un tercer bloc i no menys important seria tot el que nosaltres li diem el de “treball personal” a través d’educar en valors, donar-los eines perquè tinguin criteri alhora d’escollir, fer debats sobre temes d’actualitat, ajudar-los a conèixer-se una mica més, a portar aquesta etapa complexa el millor possible, amb més informació del que els està passant … tot això amb contacte molt directe amb els pares i mares i alhora oferint-los un espai que de vegades necessiten per poder parlar del fill o filla, del que li passa, de com el veuen…

El feedback que rebem de les famílies i dels protagonistes d’aquest espai, que són els adolescents, està sent per el moment molt positiu i això ens encoratja a continuar apostant per aquest tipus de servei. Veiem que és necessari i que dona resposta a una necessitat real. Es per això que en la mesura de les nostres possibilitats l’anirem fent extensiu a les poblacions on sigui necessari, treballant com sempre amb les comunitats cristianes i en coordinació amb els serveis socials municipals.
Gràcies a tots aquells que ho feu possible i gràcies a les famílies i aquests nois i noies per confiar en Càritas.