Des de Ceuta, ens empeny a somiar

Xerrada sobre refugiats i migrants amb drets, a càrrec de la Gta. Rosaura de Jesús

Ahir, 14 de desembre, vam realitzar una aturada en la segona meitat de l’Advent, a les portes del Nadal; i a un mes vista de la Jornada Mundial del Migrant i Refugiat que serà el 15 de gener.

La xerrada, organitzada pel Bisbat de Sant Feliu de Llobregat i Càritas Diocesana volia ser un acte de sensibilització sobre la situació, els drets i la dignitat de les persones migrants i refugiades. Va resultar un vespre per fer memòria, amb dades concretes, del recorregut de la crisi dels refugiats i, sobretot, per fer una immersió en la vida d’aquelles persones que, fugint de la pobresa extrema, de la violència i la guerra, de la manca de llibertat, de la corrupció, etc, cerquen una segona oportunitat saltant la tanca fronterera de Ceuta. Va ser també ocasió per conèixer de prop la vida d’aquells que, com la comunitat de Germanetes de Jesús del Pare Foucauld present a la ciutat autònoma estan allà per escoltar, acollir, ajudar a portar els pesos feixucs que esclafen, recollir llàgrimes, pregar amb ells i suplicar Déu l‘ajut per tots els qui estan encara a l‘altra banda de la tanca.

La Germaneta Rosaura de Jesús és de Corbera de Llobregat. Fa 37 anys que va marxar del poble per fer part de la Fraternitat de les Germanetes de Jesús. Els darrers tres anys ha treballat per a fer possible la fundació d’una Fraternitat a Ceuta, a partir de la petició que els va fer el bisbe de Cadis.

Durant el seu testimoni, explicat a un auditori d’un centenar de persones aplegades a la Casa de l’Església del Bisbat de Sant Feliu de Llobregat, va repetir en nombroses ocasions expressions com aquestes: «Ja n’hi ha prou! …Ja no puc callar! …Què podem fer?», que brollaven del seu cor després d’haver vist amb els propis ulls tantes situacions de dolor i d’injustícia.

Però les paraules de la Germaneta Rosaura traspuaven també encoratjament i esperança: «Sigueu creatius! L’esperança del Nadal! El celebrarem tenint davant nostre molt reptes… Siguem realistes –ens diu el Papa–, però sense perdre l’alegria, l’audàcia i la entrega esperançada! No ens deixem robar la força de l’esperança i posem-nos en marxa.»

L’acte va ser introduït pel director de Càritas Diocesana, Joan Torrents, mentre que el bisbe Agustí Cortés va pronunciar unes paraules a la cloenda. Francesc Arnàez, de l’àrea de Comunicació i Sensibilització de Càritas Diocesana va presentar amb dades la situació recent i actual de les persones que volen arribar a Europa com a refugiats. També va fer-se present a Lourdes Borrel, segona tinenta d’alcaldia del consistori municipal de Sant Feliu de Llobregat.