Economia i Persones. Amb valors, hi ha drets.

13.545 persones van accedir a un lloc de treball durant el 2018 amb el recolzament dels programes d’inserció laboral de Càritas.

Economia i Persones

L’informe “Economía y Personas”, presentat ahir a la seu de Càritas espanyola, per Natalia Peiro, secretària general de la institució, Francisco Lorenzo, director de l’Àrea d’Acció Social, i Marieta Elisabeth Guerrero, participant del programa de treball de Càritas Madrid, detalla les activitats desenvolupades amb un total de  72.169 participants i una inversió de 74.000.000 euros. de tots els participants, 13.545 (el 18%) van poder accedir a un lloc de treball digne al 2018.
En un entorn laboral dominat pels elevats índexs d’atur i temporalitat, les dades de l’Informe de Càritas evidencien, un any més, que és possible dur a terme estratègies d’èxit amb les persones amb situació més vulnerables perquè puguin tornar al mercat de treball, aconseguir una ocupació i reconstruir la seva autonomia personal.
juntament amb les dades de l’informe “Economía y Personas”, en la roda de premsa es va aportar el diagnòstic sobre la realitat del mercat laboral a l’Estat Espanyol que ha elaborat el Comité Técnico de la Fundación FOESSA (vinculada a Càritas) en el dossier “La vulneración del derecho a un trabajo decente: Empleo y exclusión social”.

Segons aquest, les majors taxes de pobresa i exclusió es segueixen concentrant en el col·lectiu de persones desocupades, on un 46% es troben en l’espai de l’exclusió i el 17,2% en pobresa severa.

Comparant aquestes xifres amb les del conjunt de la població, s’observa que el fet de no comptar amb una ocupació multiplica per 2,5 el risc de caure en situacions d’exclusió i per 3 el de caure en pobresa severa.
Com va explicar Francisco Lorenzo, “l’absència d’ocupació no és l’única característica que empeny a situacions d’exclusió i pobresa, ja que la vulnerabilitat es troba cada vegada més entre aquelles persones i llars que estan treballant, de manera que podríem dir que comptar amb una feina ha deixat de ser sinònim d’integració i benestar “. Com s’indica en el dossier, el 12,3% de la població que està treballant es troba en situació d’exclusió i el 2,1% en condicions de pobresa severa.
La jornada parcial indesitjada i la temporalitat són altres és un dels grans motors que arrosseguen a la població activa a aquest tipus de situacions.
Les llars on la sustentadora principal és una dona que treballa són més sensibles a les situacions d’exclusió, especialment en els casos d’exclusió severa (6,7%), ja que supera gairebé en un 70% a les taxes registrades entre les llars el sustentador principal és un home (4%).