II Jornada Mundial dels pobres

Convocada pel Papa Francesc, aquest any la convocatòria porta com a lema «Aquest pobre va cridar i el Senyor el va escoltar»

Per segon any consecutiu, en el marc de la II Jornada Mundial dels Pobres, la Conferència Episcopal Espanyola i Càritas se sumen a la celebració d’aquesta convocatòria, posada en marxa per iniciativa del Papa Francesc i que es commemora arreu del món el diumenge 18 de novembre.
La idea d’impulsar aquesta Jornada va néixer el 13 de novembre de 2016, coincidint amb el tancament de l’Any de la Misericòrdia i quan a la Basílica de Sant Pere el Sant Pare celebrava el Jubileu dedicat a les persones marginades. De manera espontània, en finalitzar l’homilia, Francesc va expressar el seu desig que “voldria que avui fos la« Jornada dels pobres »”.
Aquesta celebració -que se celebra cada any i a tota l’Església universal l’últim diumenge de durant l’any, previ a la festa de Crist Rei- és una ocasió idònia per posar en relleu el protagonisme dels més pobres a la vida de les comunitats.
El lema sota el qual es convoca aquesta II Jornada – «Aquest pobre va cridar i el Senyor el va escoltar» – està pres del salm 34. Són unes paraules que, com assenyala Francesc en el seu missatge per a la jornada, “es tornen també les nostres a partir del moment en què som cridats a trobar les diverses situacions de patiment i marginació en què viuen tants germans i germanes, que habitualment designem amb el terme general de “pobres”.
Tres paraules claus
El missatge del Papa conté tres paraules claus que ens ajuden a situar-nos de cara a preparar i animar la jornada:

• «Cridar»: El crit o clam del qui pateix, necessita del nostre silenci per acollir-lo i escoltar-lo.
  • «Respondre»: Déu respon i intervé en la història de la Humanitat curant ferides, restituint la justícia i impulsant a viure la vida amb dignitat; i ens convida a nosaltres, la seva Església, Poble de Déu, a respondre de la mateixa manera, amb tendresa i misericòrdia.
  • «Alliberar»: Per salvar, acollir, protegir, acompanyar i integrar a les persones que més pateixen.

Els objectius de la Jornada
La Conferència Episcopal i Càritas recorden que un dels objectius prioritaris de la celebració és redescobrir el valor d’estar al costat de les persones més pobres i vulnerables de les nostres comunitats, a través de l’oració comunitària i el dinar de diumenge, el banquet de l’Eucaristia , com a expressió de la taula compartida en família.

Al costat d’això, es subratlla també la invitació a seguir l’exemple de la primera comunitat cristiana que perseverava en els ensenyaments de Jesús, en la comunió, a partir el pa i
en les oracions, aprenent a viure units i compartint els béns que
repartien entre ells perquè cap passés necessitat (Ac 2, 42. 44-45).

importància el que, referent a això, critica Francesc en el seu
missatge, quan confessa que “sovint em temo que tantes iniciatives, tot i
que meritòries i necessàries, estiguin dirigides més a
complaure’ns a nosaltres mateixos que a acollir el clam del pobre”
,
alhora que denuncia com “s’està tan atrapat en una cultura que obliga a
mirar-se al mirall ia cuidar-se en excés, que es pensa que un gest
d’altruisme n’hi hauria prou per quedar satisfets, sense haver de
comprometre directament”.

Per
aquest motiu “la Jornada Mundial dels Pobres pretengui ser una petita
resposta que l’Església sencera, estesa pel món, dirigeix ​​als pobres
de tota mena i de tota regió perquè no pensin que el seu crit s’ha
perdut en el buit”
.

L’Església, compromesa amb els reptes de la pobresa
En
el marc d’aquesta convocatòria, l’Església vol posar en valor la
dimensió estratègica que la lluita contra la pobresa té en la seva
missió evangelitzadora, impregnada tota ella de l’acció pastoral que es
desenvolupa a través de milers de comunitats parroquials, les Diòcesis i
les
diferents institucions sociocaritatives, com és el cas de Càritas.

D’acord
a les dades aportades en l’última Memòria d’activitats de la
Conferència Episcopal, més de 4.7 milions de persones en situació de
precarietat social van ser acompanyades i ateses en algun dels 9.110
centres socials i assistencials de l’Església a tot l’estat.

Materials de difusió
La
Conferència Episcopal i Càritas han preparat diversos materials per
impulsar la celebració a totes les parròquies i comunitats d’Espanya
d’aquesta II Jornada Mundial dels Pobres.
Aquests materials estan disponibles a les pàgines web de la CEE i de Càritas.

Missatge Papa Francesc.pdf (334KB)