«Junts contra el tràfic de persones»

El Grup Intereclesial contra el tràfic de persones de la Conferència Episcopal impulsa a Espanya aquesta celebració mundial convocada pel Papa.

El dia 8 de febrer se celebra la Jornada Mundial d’Oració i Reflexió contra el tràfic de persones, amb el lema “Junts contra el tràfic de  persones”. El papa Francesc, que convoca aquesta Jornada des del 2015, va triar aquesta data per ser el dia en què es recorda la memòria litúrgica de Santa Josefina Bakhita, la religiosa sudanesa que va patir durant la seva vida els sofriments de l’esclavitud.
La Jornada d’Oració i Reflexió 2019 pretén impulsar la implicació de tota la societat en la lluita contra el tràfic de persones. Aquesta Jornada està impulsada pel Comitè per a la Jornada Mundial d’Oració i Reflexió contra el tràfic de persones, coordinat per “Talitha Kum“, la Xarxa Internacional de la Vida consagrada contra el tràfic de persones.
En aquesta xarxa col·laboren la Congregació per als Instituts de Vida Consagrada i les Societats de Vida Apostòlica (CIVCSVA); la Secció Migrants i Refugiats del Dicasteri per al Servei al Desenvolupament Humà Integral; Cáritas Internationalis; la Unió Mundial de les Organitzacions Femenines Catòliques (WUCWO); el Grup de Treball contra el Trànsit d’essers humans (UISG / UISG); i el Servei Jesuïta als Refugiats.

Activitats a Espanya
Al nostre país, Càritas i la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) s’uneixen a aquesta jornada a través del Grup Intereclesial contra el Tràfic. Des 2015 la xarxa Talitha Kum, encarregada de motivar des de Roma aquesta Jornada, i el Grup Intereclesial contra el Tràfic (http://cem-noalatrata.org/) han organitzat al voltant d’aquesta data vigílies d’oració i diferents activitats en nombroses diòcesis de tot Espanya. Particularment en aquest any s’ha volgut que el 8 de febrer tingués especial rellevància a tot l’Estat.
Missatge monsenyor Elizalde
El bisbe de Vitòria i responsable d’aquest departament de la CEE, monsenyor Juan Carlos Elizalde Espinal, afirma que “no podem acostumar-nos a aquest crim abominable de lesa majestat. Aquesta és una ocasió privilegiada per seguir lluitant contra aquesta realitat “.
En el seu missatge amb motiu d’aquesta jornada, recorda les paraules del papa Francesc l’any passat als participants en aquesta Jornada a Roma: “Hi ha molta ignorància en el tema del tràfic. Però a vegades sembla que hi hagi també poca voluntat de comprendre la dimensió del problema. Per què? Perquè toca de prop les nostres consciències, perquè és escabrós, perquè ens avergonyeix. Hi ha a més qui, coneixent-lo, no vol parlar-ne perquè es troba al final de la «cadena de consum», com a usuari dels «serveis» que són oferts al carrer o a internet. Hi ha, finalment, qui no vol que es parli, per estar implicat directament en les organitzacions criminals que del tràfic obtenen bons beneficis “.
“Cal actuar ara i aquí”, subratlla el bisbe responsable i assenyala que el sentit general de la Jornada es recull perfectament en el lema d’aquest any “Junts contra el tràfic de persones”. “Prevenir les situacions a l’origen -afegeix monsenyor Elizalde- és part de la solució”.