Manuel Bretón, nou president de Càritas Espanyola

Ha estat nomenat per la Comissió Episcopal de Pastoral Social i ratificat per la Comissió Permanent de la Conferència Episcopal.

La Comissió Permanent de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) va fer pública, el passat dia 23 de febrer, la ratificació del nomenament dut a terme pels bisbes de la Comissió Episcopal de Pastoral Social (CEPS) de Manuel Bretón Romero com a president de Càritas Espanyola.

El nou president de la Confederació Càritas dirigia, des de la seva creació el 2013, la Càritas Castrense. Pren el relleu de Rafael del Río Sendino, qui deixa el càrrec amb 76 anys, després d’haver presidit la institució amb intensa dedicació al llarg de 12 anys especialment significatius en la vida de Càritas.

Amb aquest nomenament, Manuel Bretón assumeix també, de manera automàtica, la presidència de la Fundació FOESSA (Foment d’estudis Socials i de Sociologia Aplicada), vinculada a Càritas.

Militar de carrera, al llarg de la seva trajectòria ha exercit diverses responsabilitats, ha desenvolupat també una intensa activitat professional a l’exterior, on ha participat en el Eurocòs i exercit com a agregat de Defensa a les ambaixades d’Espanya a Alemanya, Àustria i Suïssa.

En finalitzar la seva última destinació com a professional, Manuel Bretón va decidir dedicar tot el seu temps lliure i el màxim esforç a l’ajuda a les persones en situació més vulnerable a través de la seva participació en la gestació de la Càritas castrense, que finalment veuria la llum el 2013 i de la qual ha estat fins a la data el seu director general.

En aquests quatre anys d’existència, la Càritas Castrense, liderada per un grup de voluntaris, ha donat grans passos en la seva organització i posada en marxa de diversos projectes per desenvolupar una tasca de naturalesa sociocaritativa en aquells llocs on hi hagi una necessitat en l’àmbit castrense o a les missions internacionals.

Dilatada trajectòria de Rafael del Río
Nomenat per al seu primer mandat al març de 2005, la dilatada trajectòria de 12 anys d’Rafael del Río al capdavant de Càritas Espanyola han marcat una etapa de progressiu enfortiment de la base social de la Confederació, que dels 60.000 voluntaris censats al començament de la seva presidència ha passat a més de 83.000.

El mateix es pot dir de l’evolució dels recursos invertits per Càritas en les seves diferents accions de lluita contra la desigualtat social i la precarietat. Si el 2005, la Confederació Càritas destinava als seus programes un total de 170 milions d’euros, el 2015 els recursos manejats pel conjunt de les 70 Càritas Diocesanes en accions de lluita contra la pobresa dins i fora d’Espanya van superar els 328 milions d’euros .

Com a membre del Pontifici Consell «Cor Unum», l’organisme de la Santa Seu dedicat a coordinar la pastoral social de l’Església arreu del món, Rafael del Río ha tingut l’oportunitat de treballar estretament amb els papes Benet XVI i Francesc.