Ningú sense llar

El proper 25 de Novembre, es celebra el dia de les persones sense llar, amb el lema «I TU QUÈ DIUS ?. DIGUES PROU. NINGÚ SENSE LLAR »

Té com a objectiu principal denunciar i fer visibles les dificultats quotidianes que tenen les persones en situació de sense llar en l’exercici dels seus drets fonamentals (habitatge, salut, protecció social, etc.). Volem transmetre que una situació on Ningú estigui Sense Llar és possible, imprescindible i urgent. Seguim apostant per la dignitat i els drets de milers de persones en aquesta situació, rostres concrets que ens interpel·len i ens mobilitzen per seguir endavant. I ho volem fer convidant a tota la societat a què es sumi al nostre crit de “prou !!”, “així no”, que es genera des de l’empatia amb el sofriment de les persones que ho han perdut tot, en situació de greu exclusió i sense llar. Per aconseguir-ho és necessari un compromís comú, de tota la societat, i unes polítiques públiques valentes i centrades en les persones i en la garantia dels seus drets.
Any rere any, seguim denunciant i reclamant major protecció social, accés a la salut, a un habitatge digne i adequat, major visibilitat i reconeixement de la dignitat i els drets de les persones en situació de sense llar, sempre amb un missatge propositiu i possibilitador que col·loca les persones en el centre de la nostra acció i de qualsevol política de les administracions. Encara queda molt per fer però seguim insistint en un missatge d’esperança, en què Ningú estigui Sense Llar pot i ha de ser una realitat. I ho fem de manera propositiva, incloent en la Campanya accions i propostes concretes per acabar amb el sensellarisme. Per això comptem amb la col·laboració d’entitats com FACIAM (Federació d’Associacions de Centres per a la Integració i Ajuda a Marginats), la XAPSLL (Xarxa d’atenció a Persones Sense Llar de Barcelona) i BesteBi (Plataforma per la inclusió residencial i a favor de les Persones sense llar de Bizkaia).
Una llar, és molt més que un espai físic. És el lloc que em possibilita dur a terme una vida autònoma i el desenvolupament de les potencialitats que cada persona té de manera inherent.
Això implica formar part del seu entorn més proper, on un se sent respectat, segur, visible, acollit i on pot participar en la vida social.

Volem proposar i construir un model de societat diferent, que posi a les persones i la seva dignitat en el centre. Davant l’individualisme creixent, a l’anonimat en què vivim, a la indiferència davant la realitat de l’altre, des de la Campanya “Ningú sense llar” cridem a ser en comú: perquè els meus drets són els teus drets, perquè les situacions que atempten a la dignitat de qualsevol persona posen en qüestió la meva pròpia dignitat.

Acompanyar persones en situació de trobar-se sense llar no només requereix de recursos materials ( pisos, ajudes econòmiques, ….) sobretot calen persones disposades a acompanyar processos personals amb dificultats però també amb moltes capacitats.

A Vilafranca, el pis compartit per a homes que tenim, els 7 habitatges socials per a famílies, el Centre d’Acollida ABRAHAM amb 12 places no serien el mateix si no comptessin amb la presència de voluntaris i professionals que creuen i creiem en que els Drets s’han de poder exercir;   tenim clar que accedir a una llar i poder-la conservar és la forma més adequada  per a viure en una societat on el Dret a la salut , a la participació, a uns recursos mínims que permetin viure tothom  i dur una vida digna i sobretot JUSTA. A més, tots sabem que això no  solament és de justícia  sinó també POSSIBLE.