Amp el Papa per Ucraïna

Seguint la crida del papa Francesc, l’Església a Espanya es mobilitza per donar suport a la tasca humanitària a Ucraïna

Les paraules del Sant Pare el passat 3 d’abril, festivitat de la Divina Misericòrdia, han posat en marxa la campanya “Amb el Papa per Ucraïna” de part de la Conferència Episcopal Espanyola, al costat de CONFER, Mans Unides, Càritas Espanyola i Ajuda a l’Església Necessitada, per conscienciar sobre la situació d’Ucraïna i afavorir la col·lecta que es realitzarà a les parròquies d’Espanya diumenge que ve 24 d’abril.

En primer lloc ressaltar la petició que ha llançat el Papa, abans de la pregària del Regina Coeli a la Plaça de Sant Pere del Vaticà, el passat 3 d’abril:

“En aquest dia, que és com el cor de l’Any Sant de la Misericòrdia, el meu pensament es dirigeix ​​a totes les poblacions que tenen més set de reconciliació i de pau. Penso en particular en el drama, aquí a Europa, de qui pateix les conseqüències de la violència a Ucraïna (…) A més d’acompanyar-los amb la meva constant record i amb la meva pregària, he sentit la necessitat de promoure una ajuda humanitària per a ells. Amb aquesta finalitat es realitzarà una col·lecta especial en totes les esglésies catòliques d’Europa, el proper diumenge 24 d’abril. Convido els fidels a unir-se a aquesta iniciativa amb una generosa contribució. Aquest gest de caritat, a més d’alleujar els sofriments materials, vol expressar la meva personal proximitat i solidaritat i la de tota l’Església “.

Davant aquesta crida volem fer un breu repàs sobre la situació que viu actualment Ucraïna, quins són els orígens del conflicte, la situació de l’Església ucraïnesa, i com està actuant l’Església d’Espanya al país.

Situació a Ucraïna

Actualment Ucraïna continua immersa en una guerra civil a l’est del país, a les províncies de Donetsk i Lugansk, amb forts enfrontaments en ciutats assetjades pels atacs entre l’exèrcit ucraïnès i separatistes prorussos, com Lugansk, Donetsk, Mariupol o Debáltsevo. Al sud, la península de Crimea ha estat annexionada a la Federació Russa i separada de la resta d’Ucraïna.

Aquest conflicte es va iniciar a l’abril de 2014 i es va accentuar a principis de 2015. Ha donat lloc a pèrdues de vides humanes, greus patiments i importants desplaçaments de persones. Tot i la signatura dels Acords de Minsk II al febrer de 2015, la inseguretat continua existint en diversos llocs al llarg de l’anomenada “línia de contacte” entre les forces del Govern i els grups armats.