22 d’abril, Dia de la Terra

La campanya “Si Cuides el Planeta, Combats la Pobresa” crida a escoltar el clam dels pobres i de la terra

Contaminación. (3311464453)

La celebració del Dia de la Terra, el 22 d’abril, marca una fi de cicle en l’intens recorregut que en els últims dos anys ha vingut impulsant la Campanya SI CUIDES EL PLANETA, COMBATS LA POBRESA al voltant dels deu punts de la seva proposta de Decàleg Verd.

Per això, en aquest moment culminant del procés de sensibilització entorn de la cura de la Creació i l’encíclica Laudato Si ‘del Papa Francesc, les entitats que impulsen la Campanya –Cáritas, CEDIS, CONFER, Justícia i Pau, Mans Unides i REDES ( Xarxa d’Entitats per al Desenvolupament Solidari) – llançan una invitació a “escoltar el clam dels pobres i de la terra”.

Aquest mandat, que comprèn els deu principis del Decàleg Verd, lluny de voler alleugerir l’exigent i detallat contingut de cada un dels deu principis, vol oferir un camí i una pedagogia que, en paraules dels seus promotors, “ens porti a assolir el nucli del Decàleg, per atendre el sofriment de la terra i dels exclosos “.

Amb el recorregut pels deu principis, la Campanya ha intentat donar resposta a aquest clam de la terra i dels pobres que ja està present des del primer mandat del Decàleg, que ens demana “Donar suport a la causa dels pobres” com a punt de partida del camí a realitzar.

Es tracta d’un itinerari que, des de juny de 2016, ha ofert una constant reflexió i interrogació sobre el nostre mode de vida i les nostres prioritats, sobre els nostres hàbits de consum, per valorar si van més enllà de les nostres necessitats, gastant més béns dels necessaris a expenses de les persones que no tenen l’indispensable, i si el nostre estil de vida està contribuint a la crisi global que es manifesta ja insostenible, tant en termes econòmics com mediambientals.

Aquesta crida final a “escoltar el clam dels pobres i de la terra” és una invitació a compartir l’itinerari proposat en el Decàleg i a expressar el nostre compromís amb els empobrits. És un objectiu en el qual, segons indica Laudato Si ‘, “són inseparables la preocupació per la naturalesa, la justícia amb els pobres, el compromís amb la societat i la pau interior”.

QUÈ POTS FER (O DEIXAR DE FER)?
A més de recordar els diversos testimonis recollits al llarg d’aquests dos anys en el apartat “Veus que clamen” dels materials que s’han publicat -com els bisbes brasilers Hélder Cámara i Pere Casaldàliga; els líders indígenes Leonardo Tello, Carmen Nango, Armindo Goes, César Tánguila, Hilda Saavedra i Yanua Atamain; o les teòlogues Mercedes Loring, Dolores Aleixandre i Chiara Lubich, entre altres- La Campaña ha plantejat també nombroses propostes concretes d’actuació que podrien significar una modificació d’actituds personals i, a la llarga, socials que contribuiran a la construcció d’una societat més justa .

Les entitats promotores insten a llegir l’encíclica Laudato Si ‘, una reflexió sobre la meravellosa diversitat del nostre món, un acostament a la natura, que sovint està més a l’abast de les nostres mans del que creiem.

La invitació s’ha dirigit també a reflexionar sobre les causes i conseqüències de la degradació ambiental i de la pobresa, i informar-nos per prendre consciència de la magnitud del problema al que s’enfronta la humanitat.

QÜESTIONAR LES NOSTRES ACTITUDS
La campanya ha incidit també en la urgència de plantejar-nos la nostra forma de vida, sobre si necessitem tantes coses materials, si realment necessitem viure consumint tanta energia, tants recursos o tanta aigua. A més, ¿és la nostra dependència a la tecnologia una cosa fonamental en les nostres vides? Sense menysprear la seva utilitat ¿podríem viure d’una manera una mica més independent a aquesta?

L’alternativa és un estil de vida més sobri, lliure dels lligams del consumisme. La sobrietat, la simplicitat, és una forma de vida, un camí, i com la utopia, algun cop hem de començar a recórrer-lo. Per això, el retorn a un estil de vida més senzill és una solució: per a nosaltres, per als altres i per al nostre planeta.

Per plantejar-nos una forma de vida més conscient i austera, hi ha opcions com:

• Consumir menys, de manera més justa i ajustada. Però també fer-ho sent conscients de la força que tenim com a consumidors.
  • Donar un pas cap a les alternatives que ofereix l’Economia Social i Solidària en els nostres actes quotidians de consum.
  • Consumir aliments procedents de l’agricultura i la ramaderia ecològica del nostre entorn que preservin les varietats locals enriquint la nostra diversitat.
  • Acudir als Mercats Socials en els quals trobem producció cooperativa, finances ètiques i comerç just. I saltar-se la lògica dels Mercats Internacionals i consumir productes de Comerç Just.

Un cop culminat el cicle bianual de sensibilització, les entitats promotores de la Campanya definiran en els propers mesos nous objectius i estratègies de treball en el marc del treball en xarxa com a institucions d’Església, per seguir avançant en la presa de consciència personal i els itineraris de transformació social basats en la cura de la Creació.