Càritas Europa insta al Consell Europeu d’Exteriors a respondre a respondre al repte dels objectius de desenvolupament sostenible

Càritas Europa ha fet públic un comunicat amb motiu de la reunió del Consell de la UE per a Afers Estrangers que se celebra avui, en què convida els països membres a assumir els reptes plantejats en l’Agenda de desenvolupament sostenible 2030.

Aquest és el text íntegre de la nota:

Càritas Europa insta el Consell de la UE d’Afers Estrangers que té lloc avui a assolir conclusions ambicioses que abordin l’impacte de les polítiques europees sobre les persones en situació de pobresa a Europa i a tercers països. Ens preocupa especialment la situació dels més vulnerables, com dones i nens. “Ho vam perdre tot … Sense llavors, no serem capaços de conrear nous aliments per a la propera collita i passarem fam”, explica un pare de quatre fills de Panyikang, al Sudan del Sud.
Ara que l’Agenda de Desenvolupament Sostenible 2030 està ben definida, Càritas Europa recorda la necessitat de superar l’escletxa entre política i pràctica mitjançant la posada en marxa dels objectius acordats. “Els Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni mai es van aconseguir, així que cal aprendre dels nostres fracassos del passat. Per exemple, segons l’Índex Mundial de Fam de 2015, només 72 països van reduir a la meitat la població en situació de fam extrema. El ambiciós objectiu actual és tenir “fam zero” al 2030. Per aconseguir-ho, necessitem un enfocament consistent i coherent a nivell nacional i europeu per eradicar la fam a Europa i fora d’ella “, ha assegurat Shannon Pfohman, responsable d’incidència política de Càritas Europa .

Per tant, Càritas Europa anima als líders europeus a tenir en compte a l’hora de redactar les seves polítiques tant les recomanacions del nostre informe sobre Seguretat Alimentària com la veu de les persones que pateixen la pobresa. Fem èmfasi en la necessitat d’anar més enllà de plantejaments tancats i pensar que l’eradicació de la pobresa és també un Objectiu de Desenvolupament Sostenible. Les experiències de Càritas Europa tant en el terreny com en l’anàlisi de les polítiques mostren que la pobresa engloba molts aspectes diferents i va molt més enllà de la renda per càpita. En particular, recordem la necessitat de desenvolupar polítiques encaminades a reduir les desigualtats dins i fora d’Europa. Les desigualtats socials, que són importants causes de pobresa i de fam, han de ser superades de manera coherent i responsable.

Desigualtat, injustícia social i pobresa són també causes de la migració forçada i involuntària. Càritas Europa espera que la UE faci front a aquests problemes com una cosa prioritària i promogui un enfocament de la migració basat en els drets, en particular si es tracta de dones i nens. La migració pot ser una força transformadora per al desenvolupament sostenible i els nostres dirigents han de reconèixer-la com a tal. Han de facilitar el paper dels migrants, contribuint al desenvolupament sostenible tant en els seus països d’origen com en destí i reduir almenys al 3% el 2020 els costos d’enviament de remeses a casa seva.

Alhora, Càritas Europa insta els Estats membres “a augmentar l’ajuda oficial al desenvolupament de només 0,42% del Producte Interior Brut (58.200 milions d’euros) fins a un promès 0,7%”. “Hem de centrar-nos més en els Estats fràgils i menys en els països desenvolupats, i assegurar en el desenvolupament de la política un enfocament centrat en les persones “, recorda Jorge Nuño Mayer, secretari general de Càritas Europa.