Càritas reclama voluntat política per eradicar la pobresa tant a Espanya com a tota la UE

Càritas Espanyola subscriu els manifestos difosos per Càritas Europa i la Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa (EAPN).

Des de fa 25 anys se celebra a tot el món, el 17 d’octubre, el Dia per a l’Eradicació de la Pobresa, una convocatòria que serveix per posar a l’agenda pública la prioritat, tantes vegades relegada, d’eradicar definitivament la pobresa, sobretot la que afecta les persones en situació de major exclusió social.
Per a Càritas aquesta és una exigència permanent, que ve demandada tant per la realitat de precarietat dels milions de persones a les que acompanya dins i fora del nostre país com pels propis compromisos assumits per la comunitat internacional a través, per exemple, dels objectius de Desenvolupament Sostenible.
La urgència és encara més gran si es té en compte, en el cas d’Espanya, quina és l’evolució a l’alça dels nivells d’exclusió social severa en l’última dècada, tal com acaba de posar de manifest la Fundació Foessa en el seu informe “anàlisi i Perspectives 2018”, fet públic el passat 26 de setembre.
És hora d’emplaçar als responsables polítics a passar de les paraules als fets i de reclamar als poders públics a articular amb valentia les polítiques necessàries per a garantir els drets de les persones en situació de desavantatge social.
Aquest és l’exigència en la qual tant Càritas Europa com la Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa (EAPN), de les que Càritas Espanyola forma part, posen el focus en els seus respectius manifestos difosos amb motiu de la jornada que es commemora avui.
Declaració de Càritas Europa
En el Dia Internacional per a l’Eradicació de la Pobresa, Càritas Europa ha difós una declaració en la qual insta els candidats a les eleccions de 2019 al Parlament Europeu “a prioritzar en les seves campanyes la lluita contra la pobresa, les desigualtats i l’exclusió social “. “El futur Parlament -assenyala- hauria de fer tot el possible per implementar ràpidament l’Agenda 2030 i complir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) per 2030. En particular, demanem que prengui les mesures adequades per aconseguir l’ODS 1: Eradicar la pobresa. La UE pot i ha de mostrar el seu valor afegit quan es tracta de protegir els drets socials de tots els residents “.
Càritas Europa assegura que “quan els nens creixen en famílies pobres, és probable que romanguin en la pobresa per la resta de les seves vides”. A més, “des de la crisi financera i econòmica de 2008, les polítiques d’austeritat han posat sota pressió als sistemes nacionals de protecció social, el que soscava encara més la capacitat de l’Estat per protegir les persones contra la pobresa. Els europeus mereixen aquesta protecció, ja que contribueix a reduir les desigualtats i a millorar la cohesió social “.
Com afirma l’espanyol Jorge Nuño Mayer, el seu secretari general, “la UE pot fer més contra la pobresa. Es necessita creació d’ocupació per als desfavorits, més suport familiar i millor protecció social. I els ciutadans poden donar suport a aquest enfocament amb el seu vot en les pròximes eleccions europees “.
La declaració de Càritas Europa acaba expressant la seva voluntat de “assegurar-nos que per a 2030 ja no hàgim de celebrar el Dia Internacional per a l’Eradicació de la Pobresa, sinó que la pobresa haurà estat eradicada a Europa per llavors”.
Manifest d’EAPN
En el manifest llançant avui per la Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa (EAPN), s’insta, d’una banda, al fet que Espanya compleixi amb els compromisos adquirits en la lluita contra la pobresa a nivell nacional i internacional i, de l’altra, a posar en marxa una estratègia nacional contra la pobresa i l’exclusió social, a més de donar suport al Pilar Europeu de drets Socials.
EAPN denuncia que “la Unió Europea no ha tingut la suficient voluntat política per impulsar una societat més justa i amb igualtat d’oportunitats per a tots els seus habitants”. Recorda, en aquest sentit, que “mentre que la riquesa està cada vegada més concentrada en unes poques mans, 118 milions les persones, de les quals 21,6 milions són nens / es, viuen una vida de pobresa i exclusió social. Estem parlant del 23,8% de la població europea. A 15 mesos perquè finalitzi l’Estratègia 2020, la UE ha incomplert el seu compromís de treure a 20 milions de persones d’aquestes circumstàncies: seguim amb les mateixes xifres que en començar la dècada. En el cas d’Espanya, el compromís adquirit pel 2020 va ser el de reduir el nombre de persones en risc de pobresa i exclusió entre 1.400.000 i 1.500.000 “.
Al mateix temps, alerta que “la pobresa i l’exclusió social són la manifestació de greus incompliments dels drets humans. Per acabar amb elles cal voluntat política i un enfocament clar d’inversió social que prioritzi l’objectiu d’aconseguir una societat amb cohesió social, més justa i igualitària “.
EAPN reclama, finalment, que “es posi en marxa una estratègia nacional contra la pobresa i l’exclusió social, així com el Pilar Europeu de Drets Socials, proclamat pel Consell, el Parlament i la Comissió Europea al novembre de 2017, i ratificat pel govern d’Espanya “.