Càritas recorda que la Justícia Social forma part de l’ADN d’Europa

Càritas Europa insta la Unió Europea a promoure i defensar un Pilar de Drets Socials que tingui un impacte real en la situació de milions de persones víctimes de la pobresa i l’exclusió social.

Amb motiu del Dia Mundial de la Justícia Social, que se celebra avui, 20 de febrer, Càritas Europa insta la Comissió Europea que promogui i defensi un Pilar de Drets Socials que tingui un impacte real en la situació de milions de persones afectades per la pobresa i l’exclusió social.

“La justícia social és un valor europeu fonamental. És part de l’ADN d’Europa. Un Pilar Europeu de Drets Socials, que es fonamenta en la Carta Social Europea revisada, permetrà a Europa a respectar la dignitat dels milions de persones que estan atrapades en la pobresa. Tots necessitem un fort lideratge polític a nivell europeu i nacional per posar el bé comú al centre de l’agenda política “, assenyala amb motiu d’aquesta celebració Shannon Pfohman, directora d’Incidència política de Càritas Europa.

Persones en major risc de pobresa

En el seu informe “Acabar amb la pobresa a Europa. Les nostres propostes per fer-ho possible “, publicat a l’abril de 2016, Càritas va identificar als aturats de llarga durada, les famílies monoparentals, els treballadors pobres, nens i migrants com els grups de persones en major risc de pobresa. I, com recorda Peter Verhaeghe, expert en Incidència Política de Càritas Europa, “els seus drets estan també en risc, en particular, el seu dret a accedir a un llocs de treball dignes, a un habitatge digne i la salut”.

“Els nens i joves -afegeix- es veuen afectats de manera desproporcionada. Els primers a causa de les precàries condicions laborals i l’exclusió del mercat de treball i ingressos que pateixen els seus pares. Els segons a causa de les seves dificultats per accedir al mercat de treball i ocupacions decents “. Per això, “les persones necessiten governs que comencin a abordar un enfocament inclusiu dels desafiaments socials als quals s’enfronten les nostres societats avui”.

Impulsar models socials justos i sostenibles

En una altra de les seves recents publicacions, “Justícia Social i igualtat a Europa són possibles”, Càritas Europa advoca per impulsar models socials justos i sostenibles, basats en tres pilars: família i comunitat, mercats de treball inclusius i sistemes de protecció social adequada.

Uns sistemes de protecció social eficaços, que permetin arribar als més afectats i siguin compatibles amb els sistemes de protecció social dels altres estats membres de la UE, són la base sòlida que permeten reduir les desigualtats i augmentar el creixement econòmic. Això s’ha de fer des d’una visió de la inversió social orientada a reforçar la cohesió social i la convergència dins de la UE i entre els Estats membres.

Com afirma Peter Verhaeghe, “Un Pilar de Drets Socials contribueix a fer una Europa més inclusiva i proporciona als legisladors de la Unió una guia per assolir els Objectius de Desenvolupament sostenible a 2030. A més, per tenir èxit econòmicament, Europa ha de ser social, perquè no es construeix un èxit econòmic sobre un cementiri social “.