Es presenta la memòria social del 2015 de les Càritas Diocesanes amb seu a Catalunya

Les Càritas diocesanes a Catalunya constaten que les famílies amb fills són les que més han patit les conseqüències de la crisi.

Les Càritas Diocesanes amb seu a Catalunya han presentat avui la seva memòria social de l’any 2015, que s’ha vist marcada per un augment dels projectes i per una atenció molt especial a les famílies amb fills. I és que el 64% de les llars ateses eren famílies amb nens, i d’aquestes un 47% són parelles amb fills mentre que el 17% són mares soles amb fills. Consegüentment, els tres programes als quals totes les Càritas estan dedicant més esforços són: cobrir les necessitats bàsiques (ajudes econòmiques directes per fer front a les despeses de la llar, ajuts en espècie com aliments, roba o productes d’higiene…), ajudar la família i els seus infants en tot allò necessari (centres oberts o de lleure per als infants, adolescents o joves; reforços educatius o suport a les mares soles amb fills…), i ajudar els pares a trobar feina.

Una atenció on la persona és el centre

Les Càritas Diocesanes tenen estructurada la seva acció social en nou programes d’atenció: Acollida i acompanyament, Cobertura de les necessitats bàsiques, Gent Gran, Sense Llar i Habitatge, Família i Infància, Salut, Educació i Formació per a Adults, Inserció Sociolaboral i Economia Social, i Assessoria Jurídica. Dins d’aquests programes, l’acció es desenvolupa a través de projectes agrupats per objectius, àmbits d’actuació, dinàmiques emprades, principals característiques i recursos invertits.

Aquest 2015 hi ha hagut un increment important del nombre de projectes, un 16%, passant de 1.488 a 1.729. El programa que més ha incrementat el nombre de projectes ha estat el d’Inserció Sociolaboral i Economia Social, que ha doblat l’oferta respecte del 2014. A més, el programa de Cobertura de les necessitats bàsiques ha incrementat en un 87% les persones beneficiàries.

Les famílies són les més afectades per la crisi

A través d’aquests projectes, s’ha arribat a 343.513 persones ateses i les seves famílies. El 31% de les persones no tenen una llar digna, ja que viuen en una habitació de relloguer (13%), no tenen habitatge (8%), viuen acollides sense pagar (8%) o viuen en habitatges d’entitats socials (2%). A més, el 50% de les persones ateses han nascut a l’Estat espanyol o a Europa, i el 31% són menors de 30 anys.

Respecte a la situació laboral, el 72% de les persones ateses en edat laboral estan a l’atur. I hi ha un 12% que, tot i que treballen, no tenen una feina digna ni decent per poder-ne viure, és a dir, que són treballadors pobres.

La despesa s’ha mantingut estable

La despesa total en l’acció social a Catalunya de les Càritas diocesanes s’ha mantingut estable aquests dos anys, una despesa que se situa al voltant dels 41 milions d’euros.

Respecte als ingressos, la distribució econòmica, el 77,2% corresponen a aportacions privades (donants, empreses, llegats i particulars), i un 22,8% de fons públics (ajuntaments, Generalitat de Catalunya, Estat espanyol i Unió Europea). Les aportacions privades de l’any 2015 provenen de 17.810 col·laboradors, dels quals 16.093 eren particulars i 1.717 empreses.

Un equip humà compromès

Tota aquesta acció no seria possible sense els professionals i voluntaris que dediquen el seu temps i capacitats envers els més vulnerables de la nostra societat.  En total han estat 12.809 persones: 12.333 persones voluntàries i 476 contractades. Respecte l’any anterior s’ha incrementat el nombre de voluntaris en un 6,6%, amb 769 voluntaris nous.

Descarrega la memòria en PDF