Jornada Mundial de l’Emigrant i el Refugiat: ” Acollir, protegir, promoure i integrar”

“Acollir, protegir, promoure i integrar els emigrants i refugiats” és el títol del missatge del papa Francisco per a la 104ª Jornada Mundial que l’Església dedica als emigrants i refugiats i que es va celebrar el 14 de gener.

Reiterant la preocupació que va manifestar des del començament del seu pontificat per la “trista situació de tants emigrants i refugiats que fugen de les guerres, de les persecucions, dels desastres naturals i de la pobresa”, el Papa remarca amb l’Evangeli de Mateu que “cada foraster que truca a la nostra porta és una ocasió de trobada amb Jesucrist, que s’identifica amb l’estranger acollit o rebutjat en qualsevol època de la història (cf. Mt 25,35.43)”.

En aquest context, El papa Francesc reafirma que “la nostra resposta comuna es podria articular al voltant de quatre verbs: acollir, protegir, promoure i integrar”.

Càritas, en el marc de la iniciativa “Migrants amb Drets” en què també participen la Comissió Episcopal de Migracions, Confer i Justícia i Pau, recorda que aquests verbs “que neixen del batec del cor del Papa” engloben unes prioritats pastorals i socials pel que fa a persones migrants i refugiades que l’Església volia veure incloses en els Pactes Globals que l’ONU acordaran aquest any.

Entre aquestes prioritats destaquen:

1. Millorar la qualitat de la nostra acollida, el que significa garantir l’accés als serveis bàsics del país d’acollida o afavorir la reubicació segura.
  2.  Protegir les persones migrants i les seves famílies en els països d’origen, trànsit i destí, a través de lleis laborals o que actuïn contra el tràfic.
  3. Promocionar el desenvolupament humà integral de les persones migrants i les seves famílies començant per les comunitats d’origen i fomentant la inclusió social i laboral.
  4. Integrar aquestes persones en els països de destinació per construir una societat en la qual tinguin cabuda i que reconegui la riquesa cultural de l’altre.

Descarrega el Missatge del Papa Francesc.pdf (2.2MB)