Jornada per la Pau a Síria

Avui es compleix un trist aniversari, el de la guerra a Síria, que va començar el 15 març 2011

Sis anys més tard, el país ha quedat devastat. “Fem una crida a la pau. Necessitem pau i reconciliació. La pau és possible a Síria! “, Afirma monsenyor Antoine Audó, bisbe d’Alep i president de Càritas Síria.

Amb aquest motiu, Càritas Internationalis ha llançat una campanya de pregària a totes les Càritas del món, en què ha participat Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat. També s’ha volgut promoure una acció simbòlica des de diferents projectes de Càritas Diocesana, on les persones que hi participen, han volgut reclamar la Pau per Síria.

En una carta enviada des de Càritas Síria a Càritas Espanyola, podem llegir:

“Desgraciadament, després de sis anys de guerra -es llegeix a la misiva- hem arribat a un punt en el que l’únic que fem és lluitar per proporcionar a la nostra vida les necessitats més bàsiques. El nostre treball a Càritas tampoc resulta fàcil. Formem part d’una societat, la siriana, que està cansada. I tenim els nostres propis problemes i preocupacions. Alguns dels treballadors que treballen aquí estan desplaçats i han de compartir una habitació diminuta amb altres famílies. Algun d’ells ha perdut als seus éssers estimats “.

“I si se’ls pregunta d’on treuen forces per continuar amb la seva missió -afegeix-, la majoria respon’de l’alegria que veiem en els ulls dels desfavorits quan reben la nostra ayuda’. Això és senzillament una oda a l’alegria dels treballadors de Càritas a Síria “.

La carta de Càritas Síria llança una crida als països occidentals per “ajudar-nos a recuperar la nostra dignitat i la nostra alegria, recolzant-nos no només econòmicament, sinó també contribuint a acabar amb la guerra al nostre país”. “Us demanem que, si us plau, parleu en veu alta sobre la veritat, sobre el gran sofriment de milions d’éssers humans a Síria. Que exerciu pressió sobre els vostres governs perquè posin fi a les sancions al nostre país, ja que l’únic que s’està aconseguint és que els rics siguin més rics i els pobres ho siguin encara més. Demaneu als vostres líders polítics que prohibeixin l’enviament d’armes i que impedeixin als jihadistes viatjar a Síria. Que ens ajudin a reconstruir el nostre país perquè així puguem interpretar de nou la nostra pròpia’oda a la alegría”.

La missiva conclou amb un missatge d’agraïment “per la vostra solidaritat, que ens ha arribat al fons dels nostres cors i ens ha donat esperança. Persones com vosaltres ens doneu la certesa que la primavera sempre arriba després de l’hivern “.

400.000 morts i 11,5 milions de desplaçats

La guerra ha causat més de 400.000 morts i el desarrelament de més de la meitat dels 22 milions de sirians. Uns 14 milions de persones necessiten ajuda, d’elles 11,5 milions no tenen accés a hospitals, ni assistència mèdica i el 40% són nens.
S’estima que el 58% dels hospitals locals han patit danys o van ser destruïts durant la guerra. I aquest sentit, s’estima que les 300.000 dones que estan ara embarassades no rebran l’ajuda necessària durant el part.

Càritas Internationalis està duent a terme una campanya sota el lema Síria: La pau és possible, que secunda Càritas Espanyola, per demanar la fi dels enfrontaments, l’augment de l’ajuda humanitària i la protecció dels drets humans. Així mateix, Càritas reclama la creació d’un passadís humanitari que faciliti el desplaçament segur dels que intenten fugir de la violència i garanteixi condicions de seguretat en la distribució de l’ajuda.