L’Economat de VNG, gestionat per Càritas Interparroquial de Vilanova i la Geltrú, compleix un any de funcionament

Ramon Carbonell, coordinador de Càritas Interparroquial de Vilanova i la Geltrú i Gisela Vargas, regidora de serveis socials de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú en van fer balanç

El 10 de març de 2015 es posava en marxa l’Economat de Vilanova i la Geltrú, un servei de distribució d’aliments gestionat per Càritas Interparroquial de Vilanova i la Geltrú, sota la modalitat d’un supermercat, que buscar dignificar l’entrega d’aliments a les persones que més ho necessiten.

Entre març i desembre de 2015 ha atès 2.755 usuaris, 928 famílies.

L’Economat de VNG és projecte co-construit i co-liderat per Càritas Interparroquial i per l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, al que s’hi sumen 28 empreses, 120 persones voluntàries de Càritas, i 10 entitats que col·laboren de manera permanent amb l’organització d’actes de sensibilització i suport.

En aquests mesos, a banda de les 120 persones voluntàries (algunes d’elles també usuàries del servei) s’ha aconseguit contractar a través de Càritas Diocesana, una persona -aturada de llarga durada- a mitja jornada i amb un contracte d’inserció, per poder treballar en la gestió del dia a dia de l’Economat, ampliant dia a dia els col·laboradors, fent la recollida de minves dels supermercats o organitzant actes a favor de l’Economat.

El desig de no ser únicament un servei assistencial fa que destaquin tres vessants de l’Economat: la formativa, que inclou els tallers d’economia domèstica adreçats a tots la ciutat; la pedagògica, ja que a través del Pla d’Animació Educativa hi han passat 440 infants i joves, a banda del Servei de Mesures Alternatives i les tasques de voluntariat i pràctiques que fan diverses entitats; i finalment, la vessant col·laborativa, ja que l’Economat col·labora amb altres projectes de la ciutat com la Mensa del Cor de Càritas, Cafè Caliu i Esmorzar amb Companyia de l’Església Evangèlica, a més dels berenars del Centre Obert i l’hort humà de Càritas.

Ramon Carbonell, per la seva banda, ha destacat que “malgrat que ens agradaria algun dia donar la bona notícia que hem hagut de tancar el servei per manca d’usuaris, la realitat és que hi ha un increment, que no ens estem sortint de la crisi, perquè ara s’hi ha sumat el fenomen dels treballadors pobres. Hi ha un 8 per cent dels usuaris de l’Economat que tenen feina, però els ingressos no són suficients per garantir l’alimentació familiar”.

Tots els usuaris de l’Economat vénen derivats des dels serveis socials municipals mitjançant un barem fixat i uns paràmetres de caire econòmic.

Pel que fa a l’entrada de productes, el 67.5% són sense cost, provinents de la Unió Europea, la Fundació Banc d’Aliments, les minves dels supermercats, donacions i recaptes. Tot i així, hi ha alguns productes que cal comprar.

En total, el cost anual per persona usuària es calcula en 70,60 euros, comptant la compra d’aliments i les despeses derivades del manteniment i la gestió de l’Economat.

El model de l’Economat ha estat reconegut en diversos àmbits en menys d’un any de funcionament, com les presentacions que se n’estan fent a nivell d’innovació social com a exemple de bona praxi a la Diputació de Barcelona, al Cosmocaixa en les càpsules 10-10, o en el Congrés del Tercer Sector.

Entre els nous objectius, destaca l’avaluació que s’està fent en forma d’enquestes i grups de discussió, o l’elaboració d’un receptari de menús fets per les persones usuàries i per cuiners de la ciutat.