Nota de les entitats catòliques davant la situació actual de la frontera Est

Les entitats d’acció social de l’església a Espanya rebutgen l’acord subscrit entre la U.E. i Turquia per retornar a tots els refugiats

Les entitats d’acció social de l’Església que treballen amb refugiats i migrants -caritas, CONFER, el Sector Social de la Companyia de Jesús i Justícia i Pau- expressen la seva consternació i el seu més absolut rebuig davant l’acord assolit ahir a Brussel·les entre la Unió Europea i Turquia que permetrà retornar a territori turc a tots els refugiats que en els últims mesos han arribat a Europa des de les costes de l’Egeu.

Aquestes entitats volen denunciar un acord inèdit, que suposa un gir radical en la política migratòria i un seriós retrocés en matèria de drets humans. De fet, la Unió Europea ha decidit comprar, amb el desemborsament d’una partida extraordinària de 3.000 milions d’euros addicionals al Govern d’Ankara i altres contrapartides, la contenció dels refugiats fora de les fronteres comunitàries i permetre la devolució -fins i tot col·lectiva- a Turquia de totes les persones refugiades que arriben a la Unió.

Amb això, la imatge d’una Europa dels mercaders torna a emergir com escandalós colofó ​​a la llarga sèrie d’accions caòtiques, confuses i repressives que en els últims mesos vénen adoptant-se contra els refugiats a la Frontera Est.

L’acord adoptat amb Turquia viola els convenis internacionals i europeus ratificats pels Estats membres que prohibeixen expressament la devolució de persones que són objecte de persecució o víctimes de guerra. És, per tant, inaplicable. A més, suposarà un increment més gran encara de l’immens saldo de sofriment, dolor i mort per part dels que segueixen arriscant cada dia les seves vides mentre busquen benestar, seguretat i protecció a les portes d’Europa.

Demanem als Estats membres que defensin la Convenció de Ginebra i s’atinguen als valors proclamats en les seves constitucions. Instem una vegada més a la UE que ofereixi canals legals i segurs per accedir al nostre territori, garantint la protecció dels drets humans i la dignitat d’aquestes persones que fugen del terror i la desesperació.

Convidem a la comunitat cristiana i a tota la societat a expressar el seu rebuig inequívoc a aquest acord, que condemna a tots aquests éssers humans -dones i nens en la seva majoria- a veure retallats els seus anhels de llibertat.

Com el Papa Francesc va assenyalar en el seu discurs davant el Parlament Europeu, “Europa serà capaç de fer front a les problemàtiques associades a la immigració (…) si és capaç d’adoptar polítiques correctes, valents i concretes que ajudin els països d’origen en el seu desenvolupament sociopolític i a la superació dels seus conflictes interns -causa principal d’aquest fenomen-, en lloc de polítiques d’interès, que augmenten i alimenten aquests conflictes. Cal actuar sobre les causes i no només sobre els efectes “.