Presentació als mitjans de Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat

Ahir dimarts 18 de març a les 11h, va tenir lloc a la Casa de l’Església, seu del Bisbat de Sant Feliu de Llobregat la roda de premsa de presentació de Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat, que ha començat enguany la seva singladura autònoma.
El bisbe Agustí Cortés, el director de Càritas Diocesana, Joan Torrents, i la cap de l’Àrea Social, Conxa Marquès, van parlar respectivament de la component caritativa, constitutiva i fonamental de l’Església; de la missió i els eixos de Càritas Diocesana; dels projectes que es duen a terme al territori de la diòcesi.

Van assistir-hi també coordinadors de les Càritas arxiprestals i parroquials, alguns vicaris episcopals i rectors, voluntaris i treballadors de Càritas i de la Casa de l’Església.

Mons. Agustí Cortés va explicar l’origen de Càritas, com a institució que concreta l’acció social i caritativa de l’Església universal, que neix fa mig segle, als voltants del Concili Vaticà II. Aquesta institució es materialitza a cada diòcesi del món, i per això, després d’uns anys de recorregut com a bisbat nou, fruit de la subdivisió de l’Arquebisbat de Barcelona l’any 2004, s’ha anat teixint també la subdivisió de Càritas, fins ara de Barcelona-Sant Feliu de Llobregat-Terrassa, en entitats autònomes per a cada diòcesi.
Joan Torrents deia que la missió de Càritas és “acollir i treballar amb les persones en situació de pobresa i necessitat, perquè siguin protagonistes del seu propi desenvolupament integral, des del compromís de la comunitat cristiana”. Aquesta tasca inclou, explicava el director de Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat, l’acció social, la sensibilització i la denúncia de les situació d’injustícia. Va posar èmfasi també durant la seva intervenció en el valuós actiu que suposa la presència d’un miler de voluntaris i voluntàries al territori del bisbat.

Conxa Marquès va presentar un a un els 8 programes en marxa actualment a la diòcesi:
Acollida i acompanyament, que s’entén com l’inici d’un procés que té com a objectiu millorar les condicions de vida de les persones, a partir de la seva participació activa.
Cobertura de necessitats bàsiques, que inclou alimentació, despeses d’habitatge i per a la infància
Infància, amb el reforç educatiu i el suport matern-infantil
Suport psicoterapèutic, amb una atenció psicopedagògica i uns tallers terapèutics.
Formació i ocupació, que contempla els centres d’acollida i formació (CAIF) i la formació en habilitats pre-laborals.
Sense llar, que ofereix pisos compartits per a homes i dones, la Llar d’Acollida Magdalena Bonamich (Molins de Rei) i el Centre d’Acollida Abraham (Vilafranca del Penedès), amb 193 persones en acollida    diürna i 295 persones pernoctant.
Habitatge social, un exemple del qual és la recentment inaugurada Llar l’Olivera, a Gelida
Vellesa, que atén les persones ancianes més desprotegides, amb escassos mitjans econòmics i sense    xarxa relacional.

L’acció de Càritas en el seu conjunt, al territori del bisbat de Sant Feliu de Llobregat durant l’any 2013, ha arribat a 12.388 famílies i un total de 46.199 persones, és a dir, un 2’5% més que l’any 2012.