Pràcticament la meitat de les persones que atenem no són d’Espanya ni d’Europa.

Vivim un moment històric en què mai s’havien donat tants desplaçaments de persones i de pobles, i des de Càritas estem atenent de manera transversal aquesta realitat doncs les lleis d’estrangeria provoquen la vulneració de molts drets humans i socials.

Què fem i com ho fem?

• Enfortim l’acció social que duem a terme envers les persones procedents d’altres països i en situació de vulnerabilitat.
  • En tots els serveis tenim una mirada que contempla els tres moments del procés migratori: l’origen, el trànsit i l’acollida
  • Fem visibles les vulneracions de drets en aquests processos i promovem el treball en xarxa.

La nostra resposta comuna es podria articular a l’entorn de quatre verbs:

ACOLLIR

Oferir allotjaments adients i decorosos, i serveis d’acollida que facilitin l’encontre personal.

PROTEGIR

Defensa dels drets i la dignitat de la persona, independentment del seu estat migratori.

PROMOURE

Què puguin realitzar-se com a persones en totes les dimensions.

INTEGRAR

Oportunitats d’enriquiment intercultural generades per la seva presència.

• Els costums, els horaris, el menjar, el clima i el caràcter de la gent... són diferents. Se'ns ha fet difícil la relació amb les persones d'aquí, cada un va a la seva. Però tenim esperança: esperem que les nenes puguin anar a l'escola bressol i nosaltres trobar feina.

Aquí com am mínim ens podem plantejar un futur sense témer per la nostra vida, el que ara mateix no podem fer al nostre país.

Dayana
  • La meva germana pateix parestèsia a causa de la diabetis, i la meva mare té 80 anys percebent una pensió escassa.

El meu salari era insuficient, i no tenia possibilitats de treballar més a causa de les manca d'oportunitats laborals de la regió on vivia.

Així que vaig decidir emigrar a Espanya per poder-les ajudar.

Un cop aquí em vaig trobar que cap de les famílies que em van acollir em donava res gratis, el menjar o allotjament havia de pagar-los amb serveis. Tampoc tenia claus de casa, i sota el fred i la pluja havia d'esperar que algú tornés a casa. Aquesta situació va canviar la meva vida, però Càritas va alleujar els meus patiments.

Quan estava a punt de viure al carrer vaig tocar la porta de Càritas. Laura va intervenir en el moment adequat: em van oferir poder-me formar a nivell laboral i em van salvar de la manca d'habitatge. Els dec la vida.

Naima
  • Fa un temps vaig decidir sortir del Senegal, el meu país natal, ja que els meus pares van morir, no podia aconseguir un futur laboral. Tot i les pors i inseguretats, vaig decidir marxar.

Després d'uns mesos al Marroc, al febrer del 2019 vaig pujar a una patera i em van rescatar les autoritats espanyoles. des d'aleshores he passat per diferents centres de l'Estat.

Actualment em trobo acollit a un pis compartit de Càritas. Estic content perquè hi ha molta gent que m’ha ajudat, i he pogut començar a aprendre l’idioma i a formar-me. He pogut fer amics i compartir estones divertides, sobretot jugant a futbol.

Souleymane
  • Al Sàhara no tenia possibilitats d'estudiar ni d'aconseguir feina: hi ha molta pobresa. La única opció era marxar.

Tenia molta por i estava trist per separar-me de la meva família, però necessitava buscar un futur, treballant com a mecànic.

Per poder passar la frontera i arribar a Espanya, després de passar uns mesos a Nador, em vaig haver d’amagar sota un camió per passar la frontera.

L'estança al Centre d'Estància Temporal d'Immigrants de Melilla va ser molt difícil. Per sort em van dur a un centre de Begues, i actualment estic acollit a un pis compartit de Càritas.
    Estic començant a aprendre l’idioma, a fer formacions, i conèixer persones que m’estan ajudant molt.
    Alí
  • Per poder sortir de la situació de crisi humanitària que viu Veneçuela, amb la meva família vam decidir migrar a Espanya.

Comptàvem amb la sort de tenir doble nacionalitat (Veneçolana i Italiana), haver pogut estalviar per subsistir els primers mesos, i una família que ens va oferir una estada temporal. Però vàrem experimentar un sentiment de desarrelament que mai imaginàrem arribar a experimentar en vida: un gran buit ple de solitud en els nostres cors.

I a això se li va sumar descobrir la nova realitat i amb això les nostres dificultats: dificultat d'incorporació mercat laboral, la nostra filla amb greus problemes d'daptació, els estalvis ràpidament esgotant-se i el temps d'acollida en una llar també. Van ser moments de moltíssimes angoixes que ens induïa al fracàs i a haver de tornar al nostre país.

Després d'anar a Serveis Socials, se'ns va derivar a Càritas i allà se'ns va brindar una grandiosa llum d'esperança: Vam tenir la possibilitat de viure a la Casa l'Olivera.

Recordo i no oblidaré mai la data d'acollida, el 1r d'octubre de 2018. Gràcies a això la meva filla ha normalitzat la seva situació a l'escola i integrat a la vida social de Gelida, la seva mare Mònica ha aconseguit regularitzar la seva vida laboral, i jo segueixo avançant en la meva formació i evolució professional. Tot això ens permet reprendre els nostres somnis que crèiem perdut al marxar de la nostra pàtria.

Per totes aquestes belles experiències, puc dir que Càritas és una empresa que realitza miracles cada dia.

Orlando D’ Elia

Notícies

Entitats eclesiàstiques celebren el suport parlamentari a la regularització extraordinària de migrants

Entitats eclesiàstiques celebren el suport majoritari de l’arc parlamentari a la consideració de la Iniciativa Legislativa Popular per a la regularització extraordinària de persones estrangeres