XVII Jornades de teologia de la caritat: El Cardenal Tagle convida a anar a l’encontre dels pobres per a ser part de la seva història i que ells ho siguin de la nostra

L’arquebisbe de Manila i president de Càritas Internationalis recorda que “els pobres són capaços d’ensenyar-nos valors que el sistema dominant no té “

Les XVII Jornades de Teologia de la Caritat organitzades per Càritas Espanyola, que han reunit en els tres últims dies a Santiago de Compostela a més de 350 participants procedents de tot el país, han finalitzat aquest matí amb un protagonista d’excepció, el cardenal Luis Antonio Tagle, arquebisbe de Manila i president de Càritas Internationalis. El cardenal, un dels col·laboradors més propers del Papa Francesc, va presentar l’última ponència de la trobada, dedicada al tema “El canvi d’actituds que necessitem per avançar en una economia solidària”.

El cardenal Tagle ha desenvolupat la seva exposició en estreta coherència amb el títol triat i ha interpel·lat a l’audiència sobre les nostres actituds davant el drama de la pobresa i la desigualtat. “Veure les ferides de les persones pobres, ha assegurat, ens obliga a adoptar una decisió: els ignoraré o els acolliré i els portaré una cura, com va fer el Bon Samarità”. La seva invitació ha estat la d’anar a la trobada dels pobres, de la gent que pateix per ser part de la seva història i permetre que les seves històries siguin part de la nostra.

En aquest sentit, es va referir citant al papa, a “la falta de consciència imperant davant els problemes que afecten els exclosos, que obeeix en part al fet que molts creadors d’opinió, mitjans de comunicació i centres de poder globalitzats en poques àrees urbanes, estan massa lluny dels pobres i tenen poc contacte amb els seus problemes “. “I aquesta manca de contacte físic pot portar a una ceguesa”, ha afegit.

Segons l’opinió del cardenal Tagle, “quan ens trobem al costat dels pobres no ho hauríem de fer des d’una posició de superioritat o de força, dient  ‘jo vinc com a salvador’, sinó com proïsme que ve amb la voluntat d’aprendre, perquè els pobres són capaços d’ensenyar-nos valors dels que el sistema dominant no té “.

En un altre moment de la seva ponència, el president de Càritas Internationalis es va referir a l’escàndol de la desigualtat actual, on, “segons dades de 2016 solament 8 persones a tot el món eren tan riques com la meitat de tota la població del planeta, és a dir , 3.600 milions de persones “. “Però és que l’any anterior -va afegir- aquestes 8 persones eren 62. Significa que l’any que ve seran únicament 4 persones les que acaparin aquesta riquesa?”. “El que ens pertorba és la idea que tota aquesta riquesa, produïda per tants treballadors, no sigui distribuïda equitativament. Hem de reflexionar si no estem participant d’aquesta situació amb la nostra indiferència “, va afirmar el cardenal.

“L’assumpte del creixement -va recordar- no és un assumpte d’estadístiques, sinó de persones. No és una qüestió de números, perquè parlem de persones, d’éssers humans amb les seves expectatives, persones que podrien ser jo mateix, els meus germans o els meus amics “.

El president de Càritas Internationalis va concloure la seva exposició amb una exhortació a “construir un nou ordre econòmic en la relació amb les persones més desfavorides on primin els valors, aquests valors que els pobres tenen i que guarden com un tresor”.

Missa de cloenda a la catedral

El cardenal Tagle va estar acompanyat a la taula pel president de Càritas Espanyola, Manuel Bretón.

Després de la sessió de cloenda, tots els participants van assistir a una Missa del Pelegrí concelebrada pel cardenal Tagle, monsenyor Barrio, arquebisbe de Santiago, i el seu bisbe auxiliar, monsenyor Fernández.

En la seva homilia, l’arquebisbe de Manila, a més d’abundar en les idees expressades en la ponència, va destacar la missió primordial que desenvolupa Càritas a tot el món -una xarxa integrada per 165 Càritas nacionals que estan present en més de 200 territoris i regions del planeta- per respondre als reptes de la pobresa en totes les realitats de frontera on els drets i la dignitat de les persones són més vulnerables.