8 de Març Dia Internacional de la Dona: Les Dones, víctimes d’una múltiple discriminació

Càritas commemora de nou aquesta jornada internacional per cridar l’atenció de tota la ciutadania i les comunitats cristianes sobre les situacions de desigualtat i de violència que segueixen perseguint les dones.

Des de 1911 els calendaris de tot el món reserven el 8 març per visibilitzar la realitat de les dones i reivindicar la lluita pels seus drets i la seva dignitat. El compromís de la xarxa Càritas a Espanya i a tot el món amb les dones en situació més vulnerable té les seves arrels en la pròpia Doctrina Social de l’Església, que deixa patent com “la persistència de moltes formes de discriminació que ofenen la dignitat i vocació de la dona en l’esfera del treball es deu a una llarga sèrie de condicionaments perniciosos per a la dona, que ha estat i és encara oblidada en les seves prerrogatives, marginada freqüentment i fins i tot reduïda a esclavitud’ “(Compendi de Doctrina Social de l’Església 296).

Víctimes d’una múltiple discriminació

Malgrat els avenços que s’han produït en la protecció de la igualtat de les dones en la vida social i pública de molts països, les situacions de desigualtat a què es veuen sotmeses cada dia segueixen existint. Gràcies, però, a una major consciència social i accés de tothom a la informació fa que cada vegada sigui més difícil ocultar-les.

Càritas és testimoni d’això a través dels seus diferents recursos i projectes en els que al llarg de 2016 han acompanyat en tot el país a milers de dones en situació de desavantatge social. Totes elles posen rostre a un drama que, més enllà de l’estadística, persisteix: són dones que continuen sent víctimes d’una múltiple discriminació, ja que a la seva condició de gènere, el seu origen, la seva edat, la seva formació laboral o la seva posició socioeconòmica, s’afegeix, a més, els obstacles d’un model productiu en el qual les dones estan relegades en relació als homes.

En situacions familiars de precarietat, constatem, a més, com és l’activitat femenina la que augmenta -sostinguda per ocupacions majoritàriament, precàries, parcials i mal retribuïdes- i com són les dones les que garanteixen la renda familiar. D’aquesta manera, no només assumeixen la responsabilitat d’assegurar una vida digna als seus al convertir-se en sustentadores principals de les famílies, sinó que també són garants dels llaços familiars.

Les xacres de la violència i la tracta

A aquesta situació de desavantatge social i econòmic s’afegeix la xacra de la violència de gènere i el feminicidi, que és conseqüència perversa d’aquesta desigualtat estructural entre homes i dones. Càritas Espanyola denúncia fermament aquest drama intolerable, que només en els primers mesos de 2017 s’ha cobrat ja la vida de 20 dones assassinades a mans de les seves parelles o exparelles al nostre país.

A aquesta tragèdia s’afegeixen altres formes de violència contra les dones, com és la tracta amb fins d’explotació sexual, un fenomen creixent a tot el món i que afecta especialment a les dones en processos de mobilitat humana o migració. Segons dades de l’Organització Internacional de Treball, hi ha 21 milions de persones víctimes del treball forçós al món, de les quals gairebé 5 milions són víctimes de tràfic amb fins d’explotació sexual.

L’acció que desenvolupa la xarxa Càritas en aquests escenaris és molt intensa, tant a través d’accions preventives d’informació i incidència pública en els països d’origen i en els espais de presa de decisions de la comunitat internacional, com d’acompanyament i acollida a les rutes de trànsit i de destinació.

Per dignitat i dret

Les dones acompanyades per Càritas a Espanya i en aquells països on es recolzen projectes d’ajuda al desenvolupament proporcionen testimonis admirables de determinació i de dignitat amb què, en qualsevol regió del món on se’ls obren les possibilitats per fer-ho, decideixen combatre les seves condicions de desavantatge social i aposten per iniciar processos personals d’empoderament i autonomia personal, que les converteix en protagonistes de les seves vides i, en molts casos, en líders de processos de desenvolupament de les seves comunitats.

Amb motiu de la celebració del 8 de març, Càritas segueix compromesa en la construcció d’un nou sistema econòmic, més just i sostenible, a través d’un model d’Economia Solidària, que eviti la desigualtat entre homes i dones, i posi en el centre de les polítiques dels drets de les dones. Aquesta aposta no es tracta únicament d’un imperatiu moral i de compliment dels drets humans, sinó que suposa una condició indispensable per al desenvolupament sostenible dels pobles.

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Compartim la visió i el compromís dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, el 5è Objectiu està adreçat específicament a potenciar la igualtat de gènere i l’empoderament de les dones i nenes. aquest Objectiu marca, a més, metes en els altres Objectius, en considerar que la igualtat entre homes i dones és una qüestió que abasta diferents elements, com la pobresa, l’educació, la salut o la situació de la dona en zones de conflicte armat, on la violència sexual és un element constante. Un dels reptes de l’acció de Càritas per avançar en aquesta direcció és el treball en xarxa, la suma d’iniciatives i d’accions amb capacitat d’incidència en les causes generadores de desigualtat i exclusió. Per a això, és urgent establir un nou marc de relacions entre homes i dones, basat en una educació en la qual es doni el protagonisme necessari als valors d’igualtat, solidaritat i drets humanos.Desde la nostra convicció en que una altra societat és possible, Càritas reclama a les administracions públiques i al conjunt de les institucions una política decidida i eficaç per prevenir les situacions d’exclusió social que pateixen les dones, per eradicar la violència de què són objecte i per garantir la seva protecció des d’un enfocament basat en els drets humans.