Denunciem la passivitat dels Governs d’Espanya, Itàlia i Malta davant la situació a l’Open Arms i l’Ocean Viking»

La manca d’iniciativa dels Governs d’Espanya, Itàlia i Malta perquè les persones rescatades a bord dels vaixells “Open Arms” i “Ocean Viking” -entre els quals es troben nombrosos nens i nenes- puguin ser rescatats i portats a port segur, està posant les seves vides en perill.

Les organitzacions que integrem a Espanya la xarxa Migrants amb DretsCáritas, CONFER, Justícia i Pau, i la Comissió Episcopal de migracions– denunciem aquesta vulneració greu dels drets i la seguretat d’aquestes persones.

Deplorem que el Ministre de Foment del Govern d’Espanya hagi manifestat la seva crítica cap a la labor dels que qualifica com “abanderats humanitaris”, quan som plenament conscients que gràcies a la tasca d’aquests abanderats, com són els voluntaris i professionals dels vaixells esmentats i d’altres organitzacions, milers d’immigrants i refugiats poden ser atesos, acompanyats i reconeguts en la seva dignitat i drets.

Cada vida compte, cada ésser humà és insubstituïble i és un projecte de futur. És una qüestió d’humanitat que ni una sola d’aquestes vides es trunqui. És també un deure ètic de la Unió Europea i els seus Estats membres arbitrar respostes eficaces i respectuoses amb els Drets Humans davant d’aquestes situacions. La manca de resposta suposa un incompliment flagrant dels acords internacionals i una gravíssima responsabilitat per omissió davant les morts que es puguin arribar a produir en el present i en el futur.

Volem alçar la nostra veu com a xarxa “Migrants amb Drets” per instar els poders públics a arbitrar una solució immediata a la situació de greu desemparament que s’està vivint en aigües de la Mediterrània i a liderar el coratge polític necessari per evitar que tantes persones necessitades de protecció urgent segueixin patint.

Finalment, desitgem en aquest punt recordar les paraules del Papa Francesc en el seu missatge per a la propera Jornada Mundial del Migrant i del Refugiat, que se celebra el 29 de setembre, on recorda que “la resposta al desafiament plantejat per les migracions contemporànies es pot resumir en 4 verbs: acollir, protegir, promoure i integrar, que expressen la missió de l’Església en relació a tots els habitants de les perifèries existencials “. En cap cas la resposta pot ser rebutjar, ignorar, bloquejar o penalitzar amb solucions inviables, que és el que està succeint.