La iniciativa “Església pel Treball Decent” reclama mesures urgents perquè el treball decent sigui una realitat accessible per a tots

El Manifest difós per aquesta Jornada denúncia com el treball està lluny de ser un dret que garanteixi la dignitat de la persona, mentre augmenta el nombre de treballadors i treballadores pobres

Cursos de cuina

Sota el lema “Davant la indecent precarietat, treball decent, com Déu vol”, les entitats promotores de la iniciativa Església pel Treball Decent (ITD) –Càritas, Conferència Espanyola de Religiosos (CONFER), Germandat Obrera d’Acció Catòlica (HOAC ), Justícia i Pau, Joventut Estudiant Catòlica (JEC) i Joventut Obrera Cristiana (JOC) – llancen un Manifest amb motiu de la celebració, el 7 d’octubre, de la Jornada Mundial pel Treball Decent en què denuncien “la indecent precarietat que pateix el món del treball “i urgeixen” a adoptar les mesures necessàries per aconseguir que el treball Decent sigui una realitat accessible per a tothom “.

En el manifest, aquestes entitats recorden l’aposta comuna assolida el juny passat durant la 108ª Conferència de l’Organització Internacional del Treball, en la qual es va celebrar el seu Centenari, “d’aprofitar tot el potencial del progrés tecnològic i el creixement de la productivitat per aconseguir treball decent i desenvolupament sostenible, que permetin assegurar la dignitat, la realització personal i una distribució equitativa dels beneficis per a tots “.

Efectes de la precarietat laboral
Alhora, i en el marc d’aquest 7 d’octubre, des de la ITD es posa el focus en els efectes negatius de la precarietat laboral, que es tradueix en “vides truncades, vulnerables i violentades de persones explotades i abusades per contractes temporals i eventuals, amb sous que no concorden amb les hores realitzades, sense seguretat en el lloc de treball i subjectes a una flexibilitat que acaba trencant la dimensió personal de les persones treballadores ja que els impossibilita una veritable conciliació entre treball, família, descans, participació social i oci “.

Com s’afirma en el Manifest, “seguim constatant com el treball està lluny de ser un dret que garanteixi la dignitat de la persona, mentre segueix augmentat el nombre de treballadors i treballadores pobres”.

Testimoni de l’Alberto
Per posar veu a aquesta realitat de precarietat i violació de drets laborals, es recull el testimoni de l’Albert, un jove treballador que resideix a Madrid, que explica de forma eloqüent la seva experiència: “Actualment treballo 16 hores setmanals i cobro 560 euros. La resposta del meu cap les vegades que li he comentat el tema del salari, de la categoria sempre han estat: “Ara no és el moment”, “la cosa està molt malament”, “ja veus com està la situació, no cal que t’expliqui “,” ara no hi ha diners “[…] A sobre hi ha altres persones que insinuen que potser és que no t’esforces prou, que no has treballat tot el que hauries, que el teu treball no ho és tot per a tu i això ho nota el cap, que el teu currículum no és prou ampli, anem, QUE LA CULPA ÉS TEVA ».

La ITD recorda les paraules del papa Francesc quan denuncia que “la dignitat no ens la dóna el poder, els diners, la cultura, no! La dignitat ens la dóna el treball! “. I un treball que sigui realment digne, perquè avui, afegeix, “tants sistemes socials, polítics i econòmics han fet una tria que significa explotar a la persona”.

Propostes
A la denúncia d’aquesta realitat, les entitats promotores de la ITD plantegen quatre propostes concretes:

• El compromís de tots els poders públics en la construcció d’un sistema econòmic, social i laboral just, fratern i sostenible que situï la persona al centre.
  • Un treball que garanteixi la dignitat i la justícia, així com el desenvolupament integral de la persona, especialment d’aquelles més descartades i excloses.
  • Un model de treball que sigui font de reconeixement social i personal, a través de la dignificació de les cures, amb nous plantejaments de polítiques socials, de gènere i educatives en igualtat entre dones i homes, sense oblidar el dret a una conciliació real de la vida familiar i laboral.
  • I un treball que sigui realment per a la vida, que es realitzi en un entorn de seguretat i salut, amb condicions que garanteixin la integritat física i psíquica de la persona.

En el Manifest, les entitats renoven el seu compromís d’acompanyament “aquesta dura realitat social i els seus efectes deshumanitzadors” i la seva disposició a “estar alerta per denunciar, des de la tendresa, la compassió i l’estil de vida de Jesús de Natzaret, la denigració que està patint la persona i el treball “.

Sínode especial per l’Amazònia
Conclouen aquesta crida amb una referència al Sínode especial per l’Amazònia, que acaba de començar a Roma i la seva temàtica afecta directament a la missió i visió de la Iniciativa Església pel Treball Decent. “La defensa de la Creació -assenyalen les entitats- ens involucra directament en la defensa d’unes condicions laborals dignes per als que es veuen sotmesos, sota escandaloses condicions d’explotació, a pràctiques productives insostenibles amb la dignitat humana i l’equilibri mediambiental”.