Càritas destina una nova partida de 3 milions d’euros per seguir atenent l’emergència humanitària d’Ucraïna

Més de 706.000 persones han rebut ajuda dins del país des de l’inici del conflicte, el 64% són dones

mare i fill

Càritas Espanyola ha mobilitzat una partida de tres milions d’euros per atendre l’emergència humanitària provocada per la guerra a Ucraïna. Els fons seran destinats a les dues Càritas presents al país: Càritas Ucraïna (ritu grec) i Càritas-Spes (ritu llatí).

Les Càritas a Ucraïna destinaran aquests fons a satisfer les necessitats bàsiques de la població més vulnerable, que es desplaça internament fugint duna ciutat a una altra. El servei prioritari és l’allotjament de curta estada, menjar, accés a les medicines, recuperació dels habitatges, informació sobre rutes d’evacuació segura, i atenció psicològica per suportar de forma adequada l’estrès provocat pel desplaçament forçós.

També s’atenen les persones que queden atrapades en llocs de conflicte, sense possibilitat de fugir enlloc. A l’oest del país, a més s’ha obert un petit centre on s’hi acollirà perfils molt vulnerables per un període de temps més dilatat (fins a sis mesos). “Cal destacar l’esforç que s’està fent per detectar els casos més vulnerables com és el cas de les mares a càrrec de família nombrosa, gent gran, gent gran a càrrec de néts, amb l’objectiu d’acompanyar-los de la millor manera”, explica Carmen Gómez de Barreda, responsable de la campanya Càritas amb Ucraïna.

Des que va començar el conflicte, Càritas Ucraïna ha atès dins del país més de 706.000 persones, la majoria (64%) són dones. Els seus més de 60 centres s’han vist obligats a fer un gir a la seva feina de 180º per poder donar suport als desplaçats interns que fugen dels bombardejos.

Càritas treballa en xarxa amb el govern local i la resta d’organitzacions, coordinant l’ajuda perquè aquesta sigui el més extensa i sostinguda en el temps possible. En aquesta nova intervenció, es modificarà el contingut de la cistella bàsica, donant una resposta més àmplia a la població”, assenyala Gómez de Barreda.

El conflicte a Ucraïna està tenint conseqüències nefastes per a la població. En els 70 dies que dura el conflicte, al voltant de 10,5 milions (la quarta part de la població) està en situació de mobilitat humana forçosa, tant desplaçats interns com a refugiats. S’estima que 24 milions de persones dins Ucraïna (la meitat de la població) necessiten ajuda humanitària urgent.

“Les oficines de Càritas continuen atenent la població necessitada, tenint en compte els actuals riscos. Tot i les dificultats existents, es segueix fent un esforç per treballar a l’est del país, on han quedat persones atrapades i sense possibilitat de fugir. S’estima que en els propers mesos la prioritat serà fer arribar ajuda humanitària a aquestes zones, objectiu prioritari dels atacs”

puntualitza Gómez de Barreda.

“Abans, ara i després”

Des de l’inici del conflicte, el 24 de febrer passat, Càritas Espanyola ha mobilitzat 3,8 milions de euros gràcies a la solidaritat de mig miler d’empreses i de més de 20.000 donants particulars. Una setmana després de l’inici de la crisi, va traspassar a Càritas Ucraïna una primera partida de 100.000 euros per atendre les necessitats bàsiques de les persones vulnerables durant els seus desplaçaments. A mitjans de març, va aprovar una assignació de 400.000 euros més per a programes d’emergència a Moldàvia i Polònia davant la massiva fugida de la població a aquests països veïns. A Romania s’ha aprovat una assignació de 300.000 euros.

Càritas Espanyola a més està a Ucraïna des de l’any 2010 a través de diversos projectes d’acció social. “Càritas estava a Ucraïna abans, ara i quan s’acabi el conflicte i l’atenció mediàtica, seguirà allà. Els fons que aconseguim recaptar s’invertiran en aquesta cursa de fons que corre Càritas perquè la reconstrucció del país requerirà molt de temps i esforç”, explica Gómez de Barreda.