Càritas española celebra el seu 75é aniversari

Càritas es planteja com a repte de futur continuar sent un espai d’esperança i oportunitats per a moltes persones vulnerables en un context en què els problemes socials no minven

Sota el lema “75 anys d’amor pels altres”, Càritas Espanyola celebra aquesta setmana les més de set dècades de trajectòria amb un acte
institucional i una missa a la catedral de l’Almudena (Madrid). Amb les dues cites pretén agrair als seus agents, voluntaris, donants i a la societat en general el seu suport i treball a favor de les persones més vulnerables. Aquestes celebracions coincidiran amb la 80 Assemblea
General de Càritas, que tindrà lloc a l’Escorial el 30 de juny i l’1 de juliol amb la participació dels equips directius de les 70 Càritas diocesanes de tot el país.

L’acte central d’aquesta efemèride -la celebració de la qual va arrencar el mes de febrer passat amb les XVIII Jornades de Teologia de la Caritat a Màlaga- està previst per al proper dimecres 29 de juny a les 19:00 hores a la Casa del Lector d’Escorxador (Madrid).

La celebració, que estarà moderada per Javi Nieves i Mar Amate de la Cadena 100 i  que es podrà seguir per streaming, constarà d’un breu recorregut per les principals fites viscudes per Càritas al llarg dels darrers 75 anys. Aquest repàs a la trajectòria de la nostra institució pretén ser un senzill homenatge a totes les persones que un quart de segle després continuen fent possible l’amor pels altres.

L’esdeveniment comptarà amb la presència del president de Càritas Espanyola, Manuel Bretón; la secretària general, Natalia Peiro, i els membres de l’Assemblea General, a més de treballadors, voluntaris, participants, col·laboradors i representants de la societat civil.

Una Eucaristia solemne a la Catedral de l’Almudena el proper 1 de juliol donarà continuïtat als actes commemoratius del 75è aniversari. La missa d’acció de gràcies tindrà lloc a les 18:30 hores i estarà presidida pel cardenal arquebisbe de Madrid i vicepresident de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), Carlos Osoro.

Càritas vol aprofitar la celebració del seu 75è aniversari per fer un balanç del que ha significat la seva tasca a la història recent. El repàs sobre les seves fites més importants -que detallem a continuació- reflexa com la nostra institució ha sabut adaptar-se a una realitat cada cop més canviant per poder complir amb la seva missió d’acompanyar les persones que més pateixen la desigualtat i la pobresa als marges de la
societat.

Càritas sorgeix en els “anys de la fam” de la postguerra

El sorgiment de Càritas es va produir després de la Guerra Civil espanyola i en plena II Guerra Mundial. L’extensió i la intensitat del patiment causat pel conflicte bèl·lic mundial va portar el Papa Pius XII a urgir a finals de 1941 a “posar la tècnica al servei de la Caritat”. Davant d’aquesta crida, la Conferència de Metropolitans -predecessora de l’actual Conferència Episcopal Espanyola- va decidir crear el 1942 dins l’Acció Catòlica, el Secretariat Nacional de Caritat, precursora del que avui coneixem per Càritas Espanyola.

Tot i que la II Guerra Mundial va acabar el 1945 els seus nefastos efectes es van mantenir al llarg de molts anys. La dècada dels 40′ va ser per a una base àmplia de la societat espanyola anys molt difícils. De fet, aquell temps de postguerra va ser batejat popularment com “els
anys de la fam”. A les cartilles amb què es racionava l’accés als aliments es va sumar la sequera de 1945 i l’aïllament internacional que va viure Espanya durant els primers anys de la dictadura.

Primers estatuts el 1947: naixement oficial

Enmig d’aquest ambient de grans dificultats, l’Assemblea Nacional de Caritat – composta pels secretariats diocesans de la caritat-van celebrar entre el 27 i el 30 novembre de 1947 una reunió que va ser considerada fundacional, ja que en van sortir els Estatuts, que van permetre posar en marxa Càritas Espanyola tal com avui la coneixem.

Coneix més la història de Càritas