Dia internacional del treball

«Església pel treball decent» reclama un ingrés mínim vital i mesures socials urgents per als treballadors més vulnerables.

Participant als cursos de formació laboral

En aquest 1 de Maig, dia internacional del treball, Església pel Treball Decent (ETD) fa públic un Manifest. Les entitats d’inspiració cristiana que impulsen a Espanya aquesta iniciativa (Càritas, Conferència Espanyola de Religiosos CONFER, Germanor Obrera d’Acció Catòlica HOAC, Justícia i Pau, Joventut Estudiant Catòlica JEC i Joventut Obrera Cristiana JOC). Reclamen amb urgència l’aprovació d’un ingrés mínim garantit. El reconeixement del dret a la prestació per desocupació per a les persones empleades de la llar. La regularització extraordinària i immediata dels treballadors ” sense papers “. Finalment, un pacte d’Estat que aposti per la centralitat de la persona i el treball decent.

Així doncs, en aquest dia internacional del treball “extraordinàriament marcat per la crisi de la pandèmia”, el Manifest reafirma “que el treball és per viure. Ha de garantir unes condicions laborals que protegeixin la integritat física i psíquica de la persona. Que afavoreixi la seva protecció social, essencials per a una vida digna “.

Com subratllen les entitats promotores d’ETD, “no hi ha dubte que la crisi laboral i econòmica provocada per la pandèmia del COVID-19 hagués tingut un menor impacte sense la indecent precarietat laboral. Aquest ‘virus’ que caracteritza el sistema de relacions laborals, que lesiona els drets de les persones treballadores i de les seves famílies; si la sanitat i el conjunt de polítiques socials haguessin comptat amb els recursos que necessiten i que van ser retallats per l’anterior crisi financera “.

Treballadors precaris

El Manifest posa, en primer lloc, el focus en “els llocs de treball més precaritzats, com són els de persones treballadores de la llar i de cures, de l’agricultura, d’establiments d’alimentació o repartidores, que fins al moment han estat invisibilitzats i no han tingut un just reconeixement laboral i social”. Es tracta d’uns sectors laborals que “en aquest moment de crisi sanitària, s’han« descobert »com a essencials per a la sostenibilitat de la vida.  Necessaris per garantir el benestar de totes les persones i que no ens faltin aliments i cures durant el període de quarantena “.  Tot i això, aquests treballadors i treballadores segueixen “exercint les seves funcions en condicions precàries i en la majoria dels casos sense la protecció adequada”.

En l’actual emergència social causada pel coronavirus, “l’ocupació que en primer lloc s’ha destruït, és la del més feble, el que no té xarxes de protecció social”. Per això, llança una crida “perquè s’articulin i impulsin totes les mesures necessàries evitant que això torni a passar. Per construir una xarxa de protecció social per als que han perdut ocupació, salari i drets, perquè ningú es quedi enrere”.

Propostes per al dia internacional del treball

De manera concreta, les entitats impulsores d’ETD a Espanya, demanen:

• El reconeixement d’un ingrés mínim garantit en un programa articulat que integri les polítiques socials a Espanya.
  • El dret a la prestació per desocupació per a les persones empleades de la llar, així com el reconeixement social de la feina de la llar i de cura.
  • La regularització extraordinària i urgent dels treballadors i les treballadores “sense papers” i descartats dels drets de ciutadania.
  • Un pacte d’Estat que, entre altres qüestions, aposti per la centralitat de la persona i el treball decent, pedra angular sobre el que se sosté tota la resta.
  • L’enfortiment de l’pilar dels drets socials a Europa.
  • El Manifest finalitza amb una invitació “a les comunitats cristianes a unir-nos, des de la distància física obligatòria, des de les nostres cases, en la celebració i l’oració”. A “participar amb creativitat en aquelles accions que puguin fer visible la necessitat d’un treball decent d’acord amb la dignitat humana “.

Desfeta de l’ocupació

l’ETD subratlla les dades més recents de la realitat de l’ocupació i que, en aquesta ocasió, mostra un panorama desolador:

• 4 milions de treballadors afectats per un ERTO, segons previsions de Govern
  • 3.548.312 persones desocupades, segons atur registrat a 31 de març de 2020.
  • 1,4 milions d’autònoms han cessat la seva activitat (sol·licituds d’ajuda per cessament d’activitat)
  • 833.979 llocs de treball destruïts
  • Més d’1 milió d’aturats (1.004.595) no reben cap prestació ni subsidi per desocupació.

Cal destacar, a més, que el gruix de la pèrdua d’afiliació es concentra en el règim general (836.603 persones menys, un descens de l’5,6%). Seguit, a gran distància, pel règim d’autònoms (40.877 persones menys i un retrocés de l’ 1,3%), el sistema especial de la llar (descens de 12.060 persones, és a dir, una baixada de l’1,6%), el sistema especial agrari (6.418 persones menys, descens de l’1,6%) i el règim especial del mar (pèrdua de 2.863 afiliats, fet que suposa una minva de l’4,5%).

Així mateix, la pèrdua de població afiliada per tipus de contracte des del 12 de març es concentra entre la població assalariada amb contracte temporal (550.651 persones, -17,3%). Enfront, la població assalariada amb contracte indefinit (162.582, -1,9%).

Ha estat l’extinció i no renovació d’aquesta plèiade de contractes temporals la què, en gran mesura, ha provocat la destrucció d’ocupació. Tant és així que el percentatge de caiguda de l’afiliació en els contractes indefinits, segons dades de la Seguretat Social, és de l’1,92%, mentre que el percentatge en relació amb la contractació temporal arriba al 17,30%.