“L’esperança dels pobres no es veurà defraudada”

En la III Jornada Mundial dels Pobres, el Papa Francesc proposa impulsar un «canvi de mentalitat» per optar pels pobres en un l’actual context de consum i rebuig.

Per tercer any consecutiu, se celebra la Jornada Mundial dels Pobres, una convocatòria posada en marxa per iniciativa del papa Francesc i que es commemora arreu del món el diumenge 17 de novembre amb l’objectiu, en aquesta edició, de «ser testimonis de l’esperança cristiana en el context d’una cultura consumista i de descart, orientada a augmentar el benestar superficial i efímer» que posibiliti «un canvi de mentalitat per redescobrir l’essencial, i donar cos i efectivitat a l’alunci del Regne de Déu».

«Els pobres no són xifres a les que es pugui recórrer per presumir amb obres i projectes. Els pobres són persones a les que cal anar a trobar: són joves i gent gran sola als quals es pot convidar a entrar a casa per compartir un àpat; homes, dones i infants que esperen una paraula amistosa. Els pobres ens salven perquè ens permeten trobar el rostre de Jesucrist».

Pare Francesc en el seu misatge

La Fundació FOESSA ha analitzat de manera exhaustiva en la seva VIII Informe sobre Exclusió i Desenvolupament Social, publicat el passat mes de juny, com és la veritable dimensió de la precarietat al nostre país, on es constata que l’exclusió, en les seves diferents dimensions , s’ha enquistat en l’estructura social. El nombre de persones en exclusió social a Catalunya és de 1,5 milions, gairebé el 20% la població, fet que suposa un increment respecte anys anteriors, afectant principalment a les famílies amb menors, joves i dones. Són la cara de l’anomenada «societat estancada», un nodrit grup de persones per a qui l’ascensor de la mobilitat social no funciona.

Aquesta convocatòria -que se celebra cada any i en tota l’Església universal l’últim diumenge de l’durant l’any, el diumenge XXXIII, previ a la festa de Crist Rei- és una ocasió idònia per posar en relleu el protagonisme dels més pobres a la vida de les comunitats.