Jo Com Tu: dignificant l’accés a l’alimentació

Càritas Catalunya impulsa una campanya per sensibilitzar a la ciutadania sobre les dificultats que tenen les persones més vulnerables per comprar en els comerços habituals i d’escollir allò que volen menjar.

persones comprant en un supermercat

Les deu Càritas amb seu a Catalunya han impulsat la campanya “Jo com tu”, una iniciativa que vol sensibilitzar a la ciutadania sobre les dificultats que tenen les persones més vulnerables per comprar allò que necessiten a la botiga més propera del seu domicili i escollir allò que volen menjar.

“El dret a l’alimentació és el dret a tenir accés a una alimentació adequada i suficient, i que garanteixi una vida física i psíquica, individual i col·lectiva, lliure d’angoixes, satisfactòria i digna.”

Jean Ziegler
Ex-relator especial de les Nacions Unides per al dret a l’alimentació

Mercè Darnell, membre de la comissió de Necessitats Bàsiques de Càritas Catalunya, ha afirmat que “la crisi derivada de la COVID-19 ha empitjorat les condicions de vida de moltes persones, i que amb la Campanya “Jo com tu” es vol treballar perquè tothom pugui comprar a qualsevol establiment d’alimentació d’acord amb les seves necessitats alimentàries, familiars o culturals”. Segons la darrera enquesta realitzada per Càritas Catalunya, sobre els efectes socials i econòmics de la COVID-19 en les persones ateses per l’entitat, un 50,5% de les famílies no podien portar una alimentació adequada, prop de 30 punts percentuals més que abans de la pandèmia. En les famílies on cap membre treballa, aquesta xifra s’enfila fins al 60%.

El 50,5% de les famílies ateses a Catalunya no poden portar una alimentació adequada, prop de 30 punts percentuals més que abans de la pandèmia

“La realitat que ens deixa la pandèmia és que moltes persones en situació de pobresa no poden triar allò que volen menjar, i això té un impacte directe en aspectes tan importants com la salut”, ha afirmat Darnell, fent referència al fet que el 7,2% de les llars ateses per Càritas diocesanes amb seu a Catalunya afirmaven patir un deteriorament de la salut per no poder portar una alimentació adequada. Per tot això, Càritas vol ampliar la distribució de la targeta “jo com tu”.

La targeta “jo com tu”

Es tracta d’una targeta bancària de prepagament, que permet comprar amb autonomia als establiments comercials d’alimentació. “Amb aquesta targeta, les famílies ateses podran triar què volen menjar, comprar amb autonomia i que cada mes tinguin un import per destinar a l’alimentació” ha detallat la responsable de Necessitats Bàsiques. Darnell ha explicat que el model ja s’està implementat a moltes Càritas del conjunt de Catalunya, i que a la diòcesi de Barcelona, per exemple, ja són més de 3.000 llars les que s’han beneficiat d’una targeta d’aliments.

Targeta Jo Com Tu de Càritas

La targeta no només vol dignificar l’accés a l’alimentació de les persones més vulnerables, sinó que també és una manera de promocionar el comerç local, que les persones puguin accedir a una alimentació variada i saludable, o evitar el malbaratament i la petjada ecològica. “Quan les persones poden comprar a l’establiment del barri, no només ajuden al comerç local, sinó que també creen xarxa i es relacionen amb la xarcuteria del barri, el forner o la dependenta del supermercat. És una eina més de relació”. Darnell ha afegit que la targeta també és una oportunitat perquè les persones vulnerables mantinguin l’hàbit d’administrar el pressupost familiar.

Finalment, ha reclamat que les persones vulnerables puguin anar a comprar als mateixos supermercats que la resta de la població, i que no existeixi un model que separi a les persones en funció dels seus ingressos. “Si no apostem per aquest model, difícilment podrem fomentar una societat que garanteixi la igualtat d’oportunitats. Triar com ens alimentem és un dret, no un privilegi”, ha afegit.

Per mitjà de la targeta de prepagament “Jo com tu”, que pot utilitzar-se en tots els establiments dedicats a l’alimentació, les persones poden comprar allò que necessiten a la botiga més propera, amb autonomia i respectant les seves necessitats familiars o culturals.

El programa de cobertura de les Necessitats Bàsiques de Càritas Catalunya a través dels seus 706 projectes va atendre 96.000 persones el 2020, un 60% més que l’any anterior a causa dels estralls provocats per la pandèmia. La inversió va superar els 13 milions d’euros. “El nostre horitzó és que totes les persones disposin d’uns ingressos suficients per portar una vida digna. Aquesta campanya s’emmarca en la necessitat de seguir treballant per una política d’ingressos mínims adequada per a totes les persones”, ha afegit Francesc Roig, president de Càritas Catalunya.

La campanya “Jo com tu”, que estarà present durant tot el curs 2021-2022, no només vol sensibilitzar a la ciutadania en general, sinó que també vol fer partícip a escoles, universitats, empreses, o clubs esportius, entre d’altres, perquè puguin caminar cap a aquest nou model. La campanya també s’estendrà a les Comunitats parroquials, així com a les Càritas parroquials i arxiprestals, amb l’objectiu de dinamitzar i oferir processos de reflexió respecte a l’accés a l’alimentació.

Triar com ens alimentem és un dret