Jornada Mundial pel treball decent

Església per un Treball Decent denuncia l’alta desocupació estructural

La situació inflacionista actual, provocada inicialment per l’augment desmesurat dels beneficis de les empreses d’energia, té com a conseqüència directa el creixement del cost de la cistella de la compra i de la vida de les famílies treballadores. Aquest context també és una amenaça per a l’ocupació que continua tensionada per l’impacte de la pandèmia. Amb una taxa d’atur de més del 12%, Església per un Treball Decent (ITD) denuncia que “encara queden massa situacions de vulnerabilitat vinculades a la feina al nostre país”.

En el seu manifest, “Sense compromís no hi ha feina decent”, fet públic amb motiu de la Jornada Mundial pel Treball Decent, del proper 7 d’octubre, subratlla que “encara hi ha milions de persones treballadores que segueixen sense poder accedir a una feina de qualitat”. “L’elevat atur estructural i l’ocupació precària afecta milers de persones, sobretot dones i joves”, apunta.

És el cas de Rosa Casillas, una jove biòloga de 29 anys que va aconseguir emancipar-se fa menys d’un any. Igual que molts joves al nostre país, aquesta educadora ambiental fa malabars cada mes per arribar a final de mes. “És una situació que visc amb angoixa, ja que hi ha setmanes que compagino quatre treballs, un més estable als matins i altres a les tardes i caps de setmana. És frustrant veure com de vegades ni amb tot el meu esforç n’hi ha prou per estalviar per si ve un mes dolent. La temporalitat, la pluriocupació, la inestabilitat horària. No entenc per què les joves hem de patir una precarietat tan denigrant per intentar tenir una vida digna”.

Davant aquesta situació, ITD reivindica “la necessitat de seguir vigilant i regulant les condicions laborals perquè siguin decents”. Reclama també que s’incorpori a l’agenda política les causes que provoquen la “tragèdia tan estesa” de la sinistralitat laboral, ja que “dues persones treballadores moren cada dia al nostre país, com a resultat de no garantir la seguretat i salut a la feina” .

Per això, ITD fa una crida “al Govern i als agents socioeconòmics a comprometre’s amb l’ocupació de qualitat en un context inflacionista de pujada de preus que no poden suportar els salaris de les persones treballadores”.socioeconómicos a comprometerse con el empleo de calidad en un contexto inflacionista de subida de precios que no pueden soportar los salarios de las personas trabajadoras”. “El compromís dels que són sensibles a aquestes situacions són una resposta necessària”, subratlla.

En aquest sentit, la iniciativa és urgent analitzar la proposta del papa Francesc de reduir la jornada laboral (sense que això es tradueixi en una baixada salarial) com a mesura de creació de treball decent. Així mateix, considera que ha “d’aflorar el treball que es desenvolupa en l’àmbit de les cures i convertir-se ja, en treball decent”.

Amb l’objectiu de celebrar i reivindicar el treball com a dret i activitat per a la cura de les persones, del bé comú i del planeta, ITD anima a participar en els actes reivindicatius i celebratius a totes les places i parròquies de les diòcesis. “Que aquesta presa de consciència es vagi convertint en compromís diari per la feina decent”, demana la iniciativa en el seu manifest.
La iniciativa Església pel treball Decent (ITD) va començar el seu camí el 2014 i està format per organitzacions d’inspiració catòlica i congregacions religioses, entre les quals hi ha Càritas, la Conferència Espanyola de Religiosos (CONFER), la Germandat Obrera d’Acció Catòlica ( HOAC), Justícia i Pau, la Joventut Estudiant Catòlica (JEC) i la Joventut Obrera Cristiana (JOC). El seu objectiu és sensibilitzar, visibilitzar i denunciar una qüestió essencial per a la vida de milions de persones: la feina humana i reivindicar la feina decent «cap a l’interior d’aquestes organitzacions, cap a l’Església en general i cap a la societat».

Manifest

Un Treball Decent ha de ser un Treball Saludable

Aquest 7 d’Octubre de 2023, les organitzacions que formem la iniciativa Església pel Treball Decent (ITD), unides a totes les persones treballadores del món, celebrem la Jornada Mundial pel Treball Decent amb l’objectiu de reivindicar el treball decent com a dret i per a aconseguir el benestar de la comunitat. Reclamem la importància que “El treball és el gran tema”, mig imprescindible per al reconeixement de la sagrada dignitat de les persones, i, no obstant això, sovint absent o precaritzat.

Des de 2015, aquesta iniciativa persegueix reivindicar el Treball Decent seguint les paraules del papa Francesc: “No hi ha pitjor pobresa material que la que no permet guanyar el pa i priva de la dignitat del treball” i l’objectiu núm. 8 de l’agenda 2030 de l’ONU: “Treball decent com l’oportunitat de realitzar una activitat productiva que aporta un ingrés just, seguretat en el lloc de treball i protecció social per a les famílies”

El 2023 volem posar l’accent principalment en la importància que té la seguretat en els llocs de treball, d’acord amb el nostre lema d’enguany: “Un Treball Decent ha de ser un Treball Saludable”, perquè el treball no pot considerar com un càstig per a les persones, sinó com diu el papa Francesc: “el treball és el que fa a l’home semblant a Déu, perquè amb el treball l’home és un creador, és capaç de crear”. Per això denunciem la situació precària de moltes persones treballadores del nostre país, centrant-nos en que la sinistralitat en el treball augmenta en lloc de disminuir i aquesta trista xacra hem de denunciar-la. Amb motiu del 28 d’Abril (Dia de la Seguretat i la Salut en el Treball) l’Església també va alçar la seva veu preocupada a través del document “Un treball que cuida” que indica “la falta de salut laboral com un problema social que requereix de solucions col·lectives”, exemples d’aquestes situacions:

• Especialment preocupant en els treballs feminitzats (neteja, cures, infermeria…) són els molts casos de càrregues esquelet-musculars, així com els problemes de salut mental que originen aquests treballs plantejats exclusivament des del punt de vista econòmic i no des de la perspectiva humana.
  • Milers de persones segueixen avui dia sense accés a treball, mentre les condicions precàries segueixen instal·lades entre la classe treballadora, perpetuant la vulnerabilitat. Un informe elaborat per Esade denota aquesta preocupació pel benestar mental, com una de les causes prioritàries a l’hora d’abandonar un lloc de treball, seguida de la cerca de millora de condicions i les majors possibilitats de conciliació.

Per tot això, els moviments impulsors d’aquesta Iniciativa, continuem demandant un treball en el qual no sofreixi la nostra salut, i exigim, al costat d’altres col·lectius de treballadors, la implantació i el compliment dels mitjans de prevenció de riscos laborals que defensin la vida dels treballadors. Així mateix, recordem un any més les reivindicacions de la humanització del treball, i demanem a les Institucions i Administracions un compromís de promoció del treball decent que eviti l’exclusió i la precarietat.