Jornada Mundial pel Treball Decent

La iniciativa Església per un Treball Decent denuncia l’alta desocupació estructural

La situació inflacionista actual, provocada inicialment per l’augment desmesurat dels beneficis de les empreses de energia, té com a conseqüència directa el creixement del cost de la cistella de la
compra i de la vida de les famílies treballadores. Aquest context és també una amenaça per a l’ocupació que continua tensionada per l’impacte de la pandèmia. Amb una taxa d’atur de més del 12%, Església per un Treball Decent (ETD) denuncia que “encara queden masses situacions de vulnerabilitat vinculades a la feina al nostre país”.

En el seu manifest, “Sense compromís no hi ha feina decent”, fet públic amb motiu de la Jornada Mundial pel Treball Decent, del proper 7 d’octubre, subratlla que “encara hi ha milions de persones treballadores que segueixen sense poder accedir a una ocupació de qualitat”. “L’elevat atur estructural i la feina precària afecta milers de persones, sobretot dones i joves”, apunta.

És el cas de Rosa Casillas, una jove biòloga de 29 anys que va aconseguir emancipar fa menys d’un any. Igual que molts joves al nostre país, aquesta educadora ambiental fa malabars cada mes per arribar a final de mes.

És una situació que visc amb angoixa, ja que hi ha setmanes que compagino quatre treballs, un més estable als matins i altres per les tardes i caps de setmana. És frustrant veure com de vegades ni amb tot el meu esforç és suficient per estalviar per si ve un mes dolent. La temporalitat, la pluriocupació, la inestabilitat horària. No entenc per què les joves hem de patir una precarietat tan denigrant per intentar tenir una vida digna.

Davant aquesta situació, ETD reivindica “la necessitat de seguir vigilant i regulant les condicions laborals perquè siguin decents”. Reclama també que s’incorporin a l’agenda política les causes que provoquen la “tragèdia tan estesa” de la sinistralitat laboral, ja que “dues persones treballadores moren cada dia al nostre país, com a resultat de no garantir la seguretat i salut a la feina”.

Per això, ETD fa una crida “al Govern i als agents socioeconòmics a comprometre’s amb l’ocupació de qualitat en un context inflacionista de pujada de preus que no poden suportar els salaris de les persones treballadores”. “El compromís dels qui són sensibles a aquestes situacions són una resposta necessària”, subratlla.

En aquest sentit, la iniciativa urgeix a analitzar la proposta del papa Francesc de reduir la jornada laboral (sense que això redundi en una baixada salarial) com a mesura de creació de treball decent. Així mateix, considera que ha “d’aflorar la feina que es desenvolupa a l’àmbit de les cures i convertir-se ja, en treball decent”.

Amb l’objectiu de celebrar i reivindicar el treball com a dret i activitat per al cura de les persones, del bé comú i del planeta, ETD anima a participar en els actes reivindicatius i celebratius a totes les places i parròquies de les diòcesis.

“Que aquesta presa de consciència es vagi convertint en compromís diari per la feina decent”, demana la iniciativa al seu manifest.

La iniciativa Església pel treball Decent (ETD) va començar el seu camí el 2014 i està format per organitzacions d’inspiració catòlica i congregacions religioses, entre les que es troben Càritas, la Conferència Espanyola de Religiosos (CONFER), la Germandat Obrera d’Acció Catòlica (HOAC), Justícia i Pau, la Joventut Estudiant Catòlica (JEC) i la Joventut Obrera Cristiana (JOC). El seu objectiu és sensibilitzar, visibilitzar i denunciar una qüestió essencial per a la vida de milions de persones: el treball humà i reivindicar el treball decent «cap a l’interior d’aquestes organitzacions, vers l’Església en general i vers la societat».