Som el que donem. Som amor

Càritas reivindica l’amor com “a motor que ens fa avançar i projectar el bé comú”

Aquest proper diumenge 19 de juny, festa del Corpus Christi, del Dia de Caritat. Sota el lema “Som el que donem. Som amor”, la campanya convida a “orientar els nostres anhels i propòsits des de l’aprendre a estimar i deixar-nos estimar pels altres”.

La convocatòria, que aquest any coincideix amb la celebració del 75è aniversari de Càritas Espanyola, recorda que l’amor és “l’únic que dóna sentit a la nostra existència” i, per això, és el motor que “ens fa avançar i projectar el bé comú ” i, alhora, “il·luminar horitzons possibles d’esperança, d’oportunitats i de vida nova”.

Després de dos anys de pandèmia seguim transitant temps desolats, marcats per una profunda crisi que ens fa aferrar-nos al present. L’informe FOESSA presentat recentment ens mostra una realitat dura: la de l’empitjorament de les oportunitats laborals i socials de milers de famílies que ja estaven en situació d’exclusió. A això se suma la gravetat de la guerra a Ucraïna i els 6,5 milions de persones que han hagut de fugir del país causant a Europa la crisi humanitària més gran després de la II Guerra Mundial.

Brots de fraternitat

Aquesta creixent inestabilitat global -com s’explica als materials editats per Càritas amb motiu del Dia de Caritat- “ens afecta a tots d’una manera o altra i ens recorda amb insistència un present del qual no podem escapar: tots els éssers humans som fràgils i vulnerables, no podem afrontar sols i de forma unilateral ni les crisis ni els desastres”.

Enmig d’aquesta fragilitat i malgrat les incerteses que planteja el món actual sorgeixen alhora nombrosos “brots d’una fraternitat universal que traspassa totes les fronteres i que té l’origen en l’amor que som”.

Des de Càritas volem posar en valor l’amor pels altres com a proposta de vida: una invitació a la comunitat cristiana i a la resta de la societat a construir els nostres projectes personals i col·lectius de vida des d’un amor concret i social, un amor agapé de taula compartida, compromès amb tot allò que ens importa: amb les persones, i en especial, amb aquelles més fràgils i vulnerables; amb la Creació i la nostra casa comuna, la seva cura i preservació; amb la justícia i els drets humans per conduir les nostres relacions i el benestar comú”.

A Càritas som testimonis que aquest amor mou els cors de moltes persones que volen ajudar, col·laborar, participar en un projecte de societat nova que es construeix menys des de l’individualisme i més des d’un nosaltres compartit que pensa en totes les persones.

Gestos senzills i quotidians

En aquesta Setmana de Corpus, Càritas proposa gestos senzills que permetin a les persones ésser esperança, justícia i amor per als altres. Es tracta de situacions concretes i quotidianes, com ara mirar amb tendresa, escoltar amb paciència, cuidar la fragilitat, compartir amb generositat o denunciar la incoherència que genera injustícia.

En aquest 75è aniversari d’Amor pels altres, Càritas vol celebrar amb tota la societat que tots els serem humans “som capaços d’una solidaritat i una generositat immenses que brollen del nostre interior quan ens commovem davant del dolor dels altres”.

En el seu missatge per al Dia de Caritat, els bisbes de la Subcomissió Episcopal d’Acció Caritativa i Social agraeixen “la resposta i implicació solidària de la societat en conjunt” davant del patiment causat per la pandèmia de la Covid-19 i la guerra a Ucraïna i conviden a “un compromís solidari i estable”.

Descarrega el Díptic de la campanya