L’economia ha d’estar al servei de la cura de la vida i del planeta per garantir els drets humans

Durant el 2021 es van invertir 98,7 milions d’euros, un 13% més que l?any anterior, en iniciatives d’economia solidària.

En els dies previs a la celebració del Primer de Maig, Dia Internacional dels Treballadors, Càritas Espanyola ha presentat el seu informe anual d’Economia Solidària per donar compte de l’activitat desenvolupada durant el 2021 en un context marcat per la inestabilitat i la precarietat creixent del mercat laboral.

Amb Càritas, 1 de cada 5 persones han aconseguit feina

L’economia que CUIDA respecta les persones i les seves condicions de treball alhora que té cura del medi ambient.

Càritas va dedicar l’any passat 98.774.151 euros a totes les iniciatives d’economia solidària (programes d’ocupació, empreses d’inserció, comerç just). La suma és un 13% superior a l’any anterior (gairebé 13 milions d’euros més). D’aquest total, 31,7 milions es van destinar concretament a itineraris d’inserció sociolaboral.

L’economia que SUMA compta amb totes les persones, les posa al centre de l’activitat econòmica i cerca l’equilibri entre els drets, el medi ambient i els beneficis.

Les accions de comerç just desenvolupades a 25 Càritas diocesanes van suposar a més una inversió de 584.625 euros dels quals es van aconseguir recuperar 538.799 de la facturació per venda de productes (92%). Aquesta xarxa compta amb 34 botigues i 66 punts de venda repartits per tota Espanya, que funcionen no només com a llocs de comercialització de productes, sinó que generen espais de sensibilització perquè els consumidors visibilitzin les persones i processos que hi ha darrere de cada producte i contribueixin a fomentar un consum responsable.

Càritas, a més, acompanya grups de productors i cooperatives en països on l’organització és present des del seu model de cooperació fraterna, treballant en xarxa i en aliança amb altres actors del moviment de comerç just a nivell local, estatal i internacional.

L’economia que CANVIA transforma les regles del joc també en el sistema financer; perquè darrere d’unes xifres positives hi pot haver un impacte molt negatiu a les persones i al planeta.

Càritas aposta a més de manera decidida per un model de finances que vagi més enllà de la rendibilitat econòmica. “Les finances ètiques garanteixen als estalviadors que els seus diners s’inverteixen en projectes que busquen el desenvolupament de les persones, afavoreixen la redistribució de la riquesa i protegeixen el medi ambient”, va indicar Rubén Requena, tècnic de l’equip d’Economia Solidària.

El sistema financer es mou en funció de les decisions que prenen persones que escullen on volen invertir els seus diners sense pensar moltes vegades en les conseqüències que aquesta decisió té per a d’altres. Per això, informar-se i triar alguna de les opcions que ofereixen les Finances Ètiques poden ser un dels instruments amb més capacitat de transformació de la societat.

Dins aquesta línia de treball: 43 entitats de Càritas col·laboren amb entitats financeres que fan compatibles la rendibilitat econòmica amb la consecució d’objectius socials i mediambientals.

Les dades de la Memòria d’Economia Solidària que avui presentem ens demostren que és possible una economia centrada en la persona. Des de Càritas treballem per ser testimoni d’un model econòmic que recuperi el sentit original de l’economia com a eina d’organització dels recursos, al servei de totes les persones per satisfer les necessitats i aconseguir el benestar, garantint els drets i la cura del planeta” , va assegurar Natalia Peiro secretaria general de Cáritas Española.

Informe d’Economia Solidària 2021 de Càritas