Amb Càritas, 1 de cada 5 persones han aconseguit feina

A tot Espanya vam acompanyar  més de 57.000 persones per millorar el seu perfil laboral

Dies previs de la celebració de l’u de Maig, Dia Internacional dels Treballadors, Càritas Espanyola ha presentat el seu informe anual d’Economia Solidària per donar compte de l’activitat desenvolupada durant el 2021 en un context marcat per la inestabilitat i la precarietat creixent del mercat laboral. La presentació ha comptat amb la presència de Natalia Peiro, secretària general de Càritas Espanyola; Rubén Requena, tècnic de l’equip d’Economia Solidària i Carolina Santeliz, participant del programa d’ocupació de Càritas Àvila.

Càritas Albacete i Economia Solidària

En un dels pitjors anys de la crisi social i econòmica provocada per la pandèmia de Covid-19, Càritas va aconseguir acompanyar 57.233 persones, de les quals 12.677 (una de cada cinc) van aconseguir accedir a un lloc de treball. Tot i un escenari ple de dificultats, els programes d’ocupació van aconseguir millorar quatre punts percentuals la taxa d’inserció, passant del 17% del 2020 al 21% l’any passat.

Amb 31,7 milions d’euros aconseguim que gairebé 12.000 persones trobessin feina, és a dir, que ens ha costat de mitjana uns 2.500 euros que una persona accedeixi al mercat laboral, guanyi en autonomia, cobreixi les seves necessitats, deixi de percebre prestacions i passi a pagar impostos. No és despesa, és inversió. Amb aquests fons a més, vam atendre 45.000 persones més amb qui treballem en diferents àmbits de la seva vida per tractar que, com més aviat millor, accedeixin també a una feina”, ha explicat Rubén Requena, tècnic de l’equip d’Economia Solidària.

Les empreses d’inserció

Neteja de despatxos i oficines de Brins d'Oportunitats

Amb l’objectiu de contribuir a la construcció de l’economia solidària i d’atendre les necessitats de les persones en situació de desavantatge social, el 2021 Càritas va comptar amb 67 iniciatives relacionades amb empreses d’inserció, centres especials d’ocupació i empreses socials, que en van generar 2.225 llocs de treball. La majoria de les seves 252 línies de negoci estan relacionades amb l’activitat tèxtil (38,6%), la gestió ambiental i de residus (19,7%), la neteja (7,5%), el transport i la missatgeria (5,9%) ) i restauració i càtering (4,3%).

Aquestes iniciatives tenen l’objectiu de millorar l’ocupabilitat dels participants i són una oportunitat per a milers de persones per formar-se i adquirir competències mentre treballen. Podem dir amb tranquil·litat que Càritas és la promotora més gran d’empreses d’inserció d’Espanya”, comenta Requena.

El perfil dels participants als programes d’ocupació es manté similar a anys anteriors: la majoria són dones (63%), de més de 45 anys (37%), amb estudis bàsics (46%). Les persones procedents d’altres països són lleugerament superiors a les nacionals (53%).

Darrere aquest perfil, es donen multitud de situacions aïllades o que se sumen i que cal anar superant per assolir l’objectiu d’inserció laboral. Es tracta de persones gairebé sense competències digitals i amb dificultats d’aprenentatge en alguns casos. També tenen una escassa experiència laboral i greus mancances socioeconòmiques, fins i tot en molts casos tenen dificultats amb l’idioma i baixa autoestima, per la qual cosa cal articular una atenció integral que ajudi a superar les dificultats que els allunyen del mercat laboral”, assenyala Requena.

Durant l’any passat, Càritas va invertir en aquestes accions que generen ocupació protegida 66,5 milions d’euros, gairebé 9,4 milions més que l’any anterior. D’aquest import, el 78% van procedir de la facturació per vendes, que va ser de 52,1 milions d’euros.

Informe d’Economia Solidària 2021

Brins d’Oportunitats

L’empresa d’Inserció de Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat va neixer com a resposta a una necessitat real.

Les dificultats per trobar feina que presenten les persones que s’adrecen a Càritas o el treball en condicions de precarietat, són un dels principals esculls que aboquen a aquestes persones a una situació de risc d’exclusió. Per tant, acompanyar-les en processos que els ofereixin eines, que les ajudin a poder accedir al mercat laboral i a millorar la seva situació de fragilitat, ha estat una de les prioritats centrals de Càritas, a través del programa de formació i inserció laboral, des dels seus inicis.

Brins d'Oportunitats - Servei de Jaridneria

Davant d’aquesta realitat, que s’anava repetint als darrers anys i després d’un estudi sobre la viabilitat de l’empresa d’Inserció, al 2018 Brins d’Oportunitats va començar a funcionar com a una aposta de Càritas diocesana de Sant Feliu de Llobregat per l’economia social i solidària.

21 persones en situació de vulnerabilitat han estat treballant el 2021 a l’empresa d’inserció Brins d’Oportunitats.