Llar el Llimoner, nou pis compartit de Càritas a Vilanova i la Geltrú

El Llimoner acollirà 6 persones en situació d’exclusió residencial a les que es farà un acompanyament en el seu procés d’inclusió

llar el llimoner

Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat ( Garraf, Alt Penedès, Baix Llobregat i sud de l’Anoia), ha presentat avui el nou equipament residencial la Llar el Llimoner que ubicat a Vilanova i la Geltrú, a partir del mes de setembre acollirà fins a 6 persones en situació d’exclusió residencial o sense llar.

Ja al 2018, l’informe FOESSA sobre exclusió i desenvolupament social a Catalunya, alertava que prop de 1,5 milions de persones es trobaven en situació d’exclusió. L’aparició de la pandèmia de la COVID-19, va suposar una caiguda de la ocupació i dels ingressos per a una part important de les llars, i especialment per aquest 19% de la població que ja estava en una situació de màxima fragilitat.
Un dels efectes principals d’aquesta precarietat econòmica i de la manca de treball, és la dificultat per a poder fer front a les despeses de l’habitatge o poder accedir a una llar digna. Al febrer del 2021 gairebé un 53% de les llars ateses per Càritas a Catalunya, manifestaven no disposar d’ingressos suficients per pagar el lloguer o la hipoteca del seu allotjament. Trobar un lloc on viure és per a moltes persones ateses per Càritas, una lluita per la supervivència.

I és davant d’aquesta realitat i d’un parc d’habitatge social públic encara insuficient, que des de Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat i el seu programa de Sense Llar i Habitatge Social, s’intenta oferir a persones i famílies en situació de sense llar, l’oportunitat d’accedir a un habitatge temporal, que els permeti refer i desenvolupar el seu projecte de vida de manera digna i amb seguretat.

El Llimoner

La llar el llimoner de 134m2, està ubicada al barri de la Geltrú, en una part dels espais sense ús de la Parròquia de Santa Maria, que ha cedit a Càritas i que s’ha rehabilitat. Disposa de 3 habitacions dobles, cuina, menjador, sala d’estar, espai de bany i sanitaris i una terrassa exterior. Podrà acollir fins a 6 persones que compartiran els espais de la llar i amb els que es farà un treball sòcio-educatiu. El que busca el projecte és proporcionar un habitatge a persones en situació d’exclusió social i residencial i donar resposta de manera temporal a les dificultats que tenen aquestes persones per cobrir aquesta necessitat. Es pretén acompanyar i assessorar a les persones en els seus processos d’integració social, d’inserció laboral i de recuperació de l’autonomia personal, per tal que a mitjà curt termini, puguin acabar normalitzant la seva situació

El Llimoner, està a dreçat a persones que no tinguin coberta de manera digna la necessitat de tenir una llar, i que no tinguin ingressos suficients per a poder accedir-hi. Han de ser persones que tinguin una autonomia i habilitats personals i relacionals que permetin mantenir la convivència a la llar. Son persones que han d’estar en seguiment social per part de Càritas o bé d’altres institucions socials.
El projecte comptarà amb el suport i la intervenció parcial d’una treballadora social, una psicòloga, una treballadora familiar i de persones voluntàries.

Aquest equipament es va començar a gestar en ple confinament, durant l’estat d’alarma i ha estat possible gràcies a la Parròquia de Santa Maria de la Geltrú i Càritas interparroquial de Vilanova i la Geltrú, però també al treball i la col·laboració de diverses entitats i empreses com Càritas Española, Ceràmiques Calaf, Faro Barcelona, Fundació “La Caixa”, Isolana, Prysmian, Replac, Roca, Rotary Club Vilanova i la Geltrú-Garraf, Schneider Electric, Simon, Venca, Whirlpool i també de moltes persones com les treballadores i treballadors de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, i d’altres particulars.

Acte de presentació

En l’acte que ha servit per presentar aquest nou projecte hi ha participat, per una banda el Sr. Ramon Carbonell, director de Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat i que ha volgut destacar i agrair la generositat de la parròquia de Santa Maria de la Geltrú per la sessió dels espais, ja que el llimoner conjuntament amb els nous pisos compartits que s’obriran els propers mesos a Sant Feliu de Llobregat i a Sant Vicenç dels Horts, possibilitarà augmentar les places actuals de pisos compartits de 56 a 73. Finalment ha destacat l’esforç que ha calgut fer en recerca d’aliances amb entitats, particulars i institucions, per fer possible un projecte com el Llimoner.

Tot seguit l’Alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, la Sra. Olga Arnau, ha celebrat que una ciutat com Vilanova pugui comptar amb un nou projecte com el llimoner, que donarà resposta a una necessitat real de les persones. Ha fet èmfasi en la importància que tenen les entitats del tercer sector com Càritas i el benefici que suposa per a les persones el treball en xarxa que es fa amb aquestes des de l’administració local.

L’acte també ha comptat amb la presència del Sr.Manuel Breton, president de Càritas espanyola i el Sr. Francesc Roig, president de Càritas Catalunya. Per acabar l’acte, ha estat el torn del Bisbe de Sant Feliu de Llobregat, Mons. Agustí Cortés que abans de la benedicció de la llar, ha adreçat unes paraules als assistents, convidant a no perdre de vista que el sentit veritable de la feina de Càritas i de projectes com el Llimoner, són precisament les persones que hi viuran, amb les seves emocions i sentiments, les seves històries de vida i sobretot les seves esperances de cara al futur.