Càritas Espanyola dedica 4 milions d’euros a l’emergència a Ucraïna

L’organització intensifica els esforços per donar suport a la població afectada per la guerra després de dos anys de conflicte.

Càritas Espanyola ha anunciat plans per mobilitzar quatre milions d’euros més al llarg del 2024, sumant-se als 6,4 milions ja enviats, amb l’objectiu d’afrontar l’emergència humanitària creixent a Ucraïna després de dos anys de guerra.” Aquests fons es destinaran a donar suport a projectes d’emergència, així com a programes existents relacionats amb el suport a famílies vulnerables, persones amb diversitat funcional, reforçament institucional i la lluita contra la tracta de persones.

“Carmen Gómez de Barreda, responsable de la Campanya Càritas amb Ucraïna, destaca l’urgència de protegir a mares cap de família i els seus fills, subratllant que “cada vegada hi ha més menors a càrrec d’aquestes famílies”.

La situació a Ucraïna és crítica, amb aproximadament el 40% de la població (al voltant de 18 milions de persones) depenent de l’ajuda humanitària per sobreviure. La regió est del país experimenta la pitjor part del conflicte, amb desplaçaments interns continus i una situació humanitària molt greu que afecta a unes 380.000 persones, segons Gómez de Barreda.

L’any 2023, la xarxa de Càritas a Ucraïna va atendre a més de 1,3 milions de persones, amb un enfocament en la provisió d’aliments, aigua i sanejament, allotjament, suport psicosocial, educació i ajuda monetària. Aquest any, les estratègies d’intervenció es diversifiquen segons la regió, centrant-se en l’ajuda humanitària d’emergència a l’est i en la integració social al centre i oest.

Els obstacles per a la feina humanitària inclouen atacs indiscriminats a civils i infraestructures bàsiques, la qual cosa dificulta l’atenció a les persones i afecta la salut mental dels treballadors humanitaris.

El conflicte armat ha provocat un gran moviment migratori, amb aproximadament 6,4 milions de persones desplaçades. Càritas en països fronterers com Polònia, Romania, Moldàvia i Eslovàquia ha brindat ajuda a més de 210.000 persones, reforçant l’acompanyament en serveis socials bàsics, allotjaments i la integració en el mercat laboral.

“A Espanya, la xarxa de Càritas diocesanes ha donat suport a 4.089 ucrainians, proporcionant serveis habituals d’atenció a persones i contribuint amb 651.839 euros per a necessitats com alimentació, roba, calçat i habitatge.” L’organització continua compromesa amb la seva tasca humanitària i busca noves col·laboracions, fins i tot en sectors fora de la xarxa Càritas, per oferir respostes efectives, com ara en educació en emergències.